Sesongen 2021

Spillere, kamper, overganger etc.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2021

Post by rusk »

artigas wrote: Tue Nov 24, 2020 11:04 am Ikke noe hadde vært bedre enn om Rekdal og Olsen fortsatte. Det er kanskje uansett eksterne midler som finansierer Rekdal? Jeg håper likevel at dersom Reka forsvinner, så blir det ikke et nytt "ambisiøst prosjekt" a la Helstrup som tar laang tid å implementere og som kanskje ikke funker i Ham-Kam. Rekdal er selvsagt topp fordi han er så god, men det handler jo også om at han prioriterer det som alltid er en suksess i Kamma: at de jobber og løper riktig og som et lag defensivt, og spiller effektivt i lengderetning, pluss trøkk og engasjement. Sånn sett fortsetter han linja fra Solbakken og Knappen. Tenker at det er litt sjela til laget.

Jeg la merke til hvor mye M. Solbakken og Bolkan skrøt Knappens engasjement opp i skyene i stolthet og ære-podden, selv om det var Helstrup som trente dem da. Jeg synes Olsen har vært helt topp i år, men håper virkelig ikke at han skal sette i gang med en ny "prosjekt helstrup"-aktig plan om det skal hentes trener. Da tror jeg det kan gå dårlig, som det gjerne gjør når det skal "spilles fint" i Ham-kam.
Det hopper og spretter hvert eneste år. Hadde vært mye enklere om man gjorde en jobb i forkant på hvordan man ønsker å drifte en klubb, hvordan man ønsker å spille, hvilke spillere man ønsker å tiltrekke seg, målsetninger for sportslige resultater, en plan for når målene skal nås, og ikke minst en trener som er med på denne planen! De trenerne vi har hatt de siste åra har jo vist hele spennet i fotballfilosofi. Det var kanskje litt luftslott over det Haakonsen og Ståle holdt på med tidlig på 2000-tallet, men det var i alle fall et forsøk på å bygge noe. Etter det synes jeg det har vært enormt mye kål. På trenersiden har vi hatt inne Grodås, Erlandsen, Skogen, Sørensen, Haagenrud, Twiddy, Bergersen, Knappen, Helstrup, Rekdal og sikkert noen jeg har glemt. Hvordan skal man bygge noen identitet i et slikt trenerkaos?

Jeg er veldig tilhenger av å hele tiden jakte på å bli bedre, men samtidig synes jeg også man av og til må stikke fingern i jorda og erkjenne hvor man er og hva som er bra nok til å bygge videre på. Der feila man (etter mitt syn) når man avsluttet Knappens trenerkarriere. Det er snøen som falt i forfjor, så det er egentlig ingen grunn til å rippe opp i det, men det viser deler av poenget mitt. Vi tror vi er noe annet enn vi faktisk er. HamKam pr 2020 er en middels OBOS-klubb med en god høstsesong. Det er noe å bygge videre på, men opprykk neste år er i utgangspunktet en for våt drøm. Klubben er strengt tatt ikke klar for det verken sportslig eller administrativt. Skulle det bli opprykk neste år, så er det selvsagt tipptopp, men håper for all del ikke man nå lager noen elleville vyer for neste sesong som alt måles opp mot. Da går vi en ny kaossesong i møte er min spådom.


GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by GSP »

Hvis Rekdal og Olsen signeres videre, som jeg ABSOLUTT mener de bør, øker sannsynligheten for at Solbakken blir med et år til fra 0 til 10%.

Når det gjelder salgssum og inntekter rundt dette må vi huske at klubben har en avtale med Hemmat A/S, der Hemmat har forpliktet seg til å dekke evt (og høyst reelle!) underskudd knyttet til klubben over en tiårsperiode i bytte mot rettigheter i spillerstallen. Rent praktisk betyr det at klubben kun vil tjene penger ved spillersalg hvis salgssum dekker det Hemmat har dytta inn i klubben pluss 20 (eller 25%). Nå skal ikke jeg si for sikkert hvor stor den summen er, det avhenger blant annet av om det de gikk inn med før avtalen kom på plass også er med. I så tilfelle tror jeg summen fort ligger på 7-8 millioner, som betyr at Solbakken må selges for bortimot 10 millioner før det ligger igjen penger i klubbkassa.

Samtidig, skulle Solbakken endt opp med å gå på Bosman, er dette fortsatt penger klubben har fått. Og, jeg tror vel heller ikke at de som er en del av Hemmat A/S har planer om å tjene penger på "investeringen" sin :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2021

Post by Gjendineggen »

Hvis Solbakken blir solgt for 5millioner, så vil mye av dette gå rett tilbake i klubbkassa i form av investeringer, hvis ikke hadde poenget til Hemmat AS med å bidra vært meningsløst. Jeg tror at deler av disse pengene går til å reforhandle kontrakten til både Olsen og Rekdal. Rekdal er viktigst i mine øyne for å bygge kontinuitet, men så tror jeg igjen at klubben er avhengig av å ha en faglig dyktig figur i Olsen sin rolle. Så da ender det opp med at det blir enten Olsen eller begge to. Rekdal vil jeg også tro stiller en form for sportslige og administrative krav, så det gjenstår å se om klubben kan oppfylle det. Et salg av Solbakken kan være det som gjør at vi kan stille sterkere fra start av i neste sesong.

Det er stor grunn til å være optimistisk med tanke på neste sesong, men som flere er innom så er det viktig at vi stikker fingern i jorda og ikke glemmer at vi er HamKam anno 2020, og ikke 2006. Det må bygges langsiktig, og som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg største sjansen for å lykkes med å rykke opp, er å basere seg på å ha flaks. Selv om det høres latterlig ut, så tror jeg det er lurt :D


kammaguttioslo
Posts: 113
Joined: Mon Nov 27, 2017 6:03 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Sesongen 2021

Post by kammaguttioslo »

Noen som har eventuelle tanker om hva slags overgangssum som er aktuell for Solbakken? Får vi midler til å erstatte han, eller har vi allerede denne spilleren i stallen?


Bushy
Posts: 35
Joined: Mon Nov 23, 2020 11:27 am
Has thanked: 37 times
Been thanked: 1 time

Re: Sesongen 2021

Post by Bushy »

De penga får nok bein å gå på... Om en uke har vi verken trenere eller spillere😥
Markus Solbakken, Steinar Strømnes, Emil Sildnes, Anders Dieserud, Vetle Skjærvik, William Mikalsen og Eirik Kronstad sitter vi igjen med på kontrakt. Resten er "arbeidsløse" håper så hardt at det renner inn med kontrakter snart. Er jo snart sesongstart😋


Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Sesongen 2021

Post by Heis »

Høres vel ut som at det kan være aktuelt med en blandingsdeal her. Spiller(e) i innbytte, prosenter av videresalg og litt cash. Var jo voldsomt frampå cornergutta i forhold til Melgalvis etter Lillestrøm, og selv om han ble lokket farlig langt frampå, kasta han vel ikke akkurat vann på bålet selv heller. Når det også ryktes veldig sterkt om Solbakken andre veien, går vel den kabalen opp med et pent lite mellomlegg?


tagetrommis
Posts: 116
Joined: Sun May 01, 2016 6:32 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Sesongen 2021

Post by tagetrommis »

Heis wrote: Mon Dec 07, 2020 8:57 pm Høres vel ut som at det kan være aktuelt med en blandingsdeal her. Spiller(e) i innbytte, prosenter av videresalg og litt cash. Var jo voldsomt frampå cornergutta i forhold til Melgalvis etter Lillestrøm, og selv om han ble lokket farlig langt frampå, kasta han vel ikke akkurat vann på bålet selv heller. Når det også ryktes veldig sterkt om Solbakken andre veien, går vel den kabalen opp med et pent lite mellomlegg?
Melgalvis er vel på utgående kontrakt, hvis jeg ikke tar helt feil.


Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Sesongen 2021

Post by Heis »

Ja. Skulle ha fulgt enda litt bedre med der gitt ;)


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Bushy wrote: Mon Dec 07, 2020 8:11 pm De penga får nok bein å gå på... Om en uke har vi verken trenere eller spillere😥
Markus Solbakken, Steinar Strømnes, Emil Sildnes, Anders Dieserud, Vetle Skjærvik, William Mikalsen og Eirik Kronstad sitter vi igjen med på kontrakt. Resten er "arbeidsløse" håper så hardt at det renner inn med kontrakter snart. Er jo snart sesongstart😋
Du glemte både Jesper Taaje og Moses Ebiye. Og det sies at Jendal er svært nære ny kontrakt og jeg vil tro det går bra å komme til enighet med Kristian Eriksen også.

Det ble jo sagt at man ville avvente til det var klart hvilken divisjon vi spiller i før vi forlenger så da blir det nok endel forlengelser nå fremover.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Bushy
Posts: 35
Joined: Mon Nov 23, 2020 11:27 am
Has thanked: 37 times
Been thanked: 1 time

Re: Sesongen 2021

Post by Bushy »

Ja selvfølgelig🙂 jendal er kanskje litt skeptisk i forhold til spilletid vis de går for å forlenge med mbaje. Eriksen føler jeg de ordner opp med. Og flere med. Men jeg begynner bare å bli utålmodig. Også tenkt at dette er litt risikosport da jeg tipper flere har hatt kontakt med andre klubber nå


Post Reply