Overganger vinter 2016/2017

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by bim »

rusk wrote:Er du god nok er du gammel nok, og Nordli viste i fjor at han absolutt var god nok. Han gikk greit utenpå flere av de spillerne som var forventet å levere bedre enn han. Slik jeg ser det ville det vært et svært dårlig signal å sende dersom man nå ikke skulle satset på han som et førstevalg. Han kommer sikkert til å variere litt i prestasjonene, men det har jammen mer rutinerte "fremmedsoldater" også gjort de siste åra. Jeg har irritert meg ganske kraftig over diverse Ndunguer, Leliugaer og Mbambaer som har stått i veien for egne unggutter uten å levere varene. Dyrere, dårligere og mindre motiverte.

Jeg er helt på linje med klubben i sammensettingen av stallen for i år. En god mix av etablerte spillere og unggutter, lokale og ikke-lokale. Og de etablerte spillerne vi har hentet inn har vist gode kvaliteter på sammenlignbart, eller høyere nivå. Det bør derfor ikke komme de helt store overraskelsene, selv om det selvsagt ikke er gitt at alle blir suksesser. Jeg har sagt tidligere at min bekymring er bredden i stallen, men det er nok noe vi må leve med så lenge klubben er i 2.div. Det er ikke formålstjenlig å ha masse innkjøpte spillere som backup. Da får man heller sørge for å ha noe midler til gode til å forsterke laget i løpet av sesongen dersom det behøves.

Om backen fra Sundet signerer, så er det vel mye som taler for at stallen er komplett ut fra hva som sto i HA i dag(2 keepere og 18 utespillere). Han virker også som en bra forsterkning. Selv om jeg ikke er så veldig glad i spillere som ikke er motivert for å fullføre kontrakter de har underskrevet.
Jeg bryr meg egentlig svært lite om alderen. Og jeg har ingenting i mot å slippe utpå en 17år gamel Lionel Messi, en 16år gammel Cesc Fabregas, en 16år gammel Wayne Rooney eller for den saks skyld en 16år gammel Martin Ødegaard eller en 14år gammel Freddy Adu. Alle disse var på det tidspunktet gode nok til å få sin debut og sette sitt preg på kampen. Tingen er at du i første omgang må være god nok. Ikke god nok fordi du er 16år og et kjempetalent som spiller for yngres. Jeg er absolutt ingen motstander av at store talenter slippes utpå i svært ung alder. Jeg er heller ingen motstander av at 100år gamle spillere som Frode Johnsen og Roar Strand får spilletid i eliteserien. Og med god nok, mener jeg ikke at du skal være god nok til å bli sendt utpå bana og bare klare seg sånn nogenlunde uten å drite seg ut. Det kunne sikkert halve førsteellveren til Ridabu også klart.

Jeg tror de fleste her inne undervurderer nivået på norsk 2. divisjon og kanskje norsk fotball generelt. Det finnes sikkert et par hundre tusener unge gutter rundt omkring i landet som drømmer om å spille og leve av fotball. Mange av disse blir kastet bort fordi dem aldri blir gode nok, noen fordi de ikke har rett etternavn eller de rette kontaktene, noen lykkes sånn helt ok fordi dem har de rette kontaktene. Mange av de som ikke lykkes, gjør sine saker bra i lavere divisjoner og har det sikkert helt greit med det. Jeg er tilhengerer at et lag settes sammen uavhengig av alderen til spilleren. Men jeg er også tilhenger av at spillere blir behandlet fair og gitt sjanser ene og alene basert på ferdighetene til spilleren. Jeg har sett og fulgt med på unge lokale spillere gjennom hele oppveksten og i voksen alder. Jeg har også spilt for Ham-Kam fra jeg mini til gutt. Men når det gjelder dagens unge spillere så er jeg ikke så voldsomt imponert og jeg synes ikke de er noe særlig bedre enn generasjonen jeg var en del av – helt ærlig synes jeg dem egentlig er dårligere. Som lag bedre, men færre enere. Den store forskjellen er oppmerksomeheten HA gir dem og tillitten fra klubbens side. En annen stor forskjell, er at mye tidligere begynner å toppe lagene. Litt usikker på hvilke skoler osv. dagens gutt/smågutt lag er satt sammen av. Men da jeg spilte for Ham-Kam, var lagene i yngres satt sammen ene og alene av fotballspillere fra Rollsløkka, Midtbyen og Børstad. I fare for at dette skal handle om «tida da je spilte i ham-kam yngres», så er mitt poeng at det fantes et stort forbedringspotensiale dersom disse lagene toppes. Om Ham-Kam hadde plukket alle de beste fra skolene ved Storhamar, Ridabu, Ottestad, Stange, Løten og Hamar sentrum. Så hadde Ham-Kam antagelig vært blant de beste lagene i landet i alle alders trinn. Jeg er derfor ikke så imponert over resultatene til dagens unge Ham-Kam lag. Jeg mener heller at dagens juniorer begynner å bli ganske så oppskrytt. Tror heller ikke vi får noe særlig bedre fotballspillere av å samle de beste i distriktet til felles topplag. Det blir færre enere, færre som gir litt faen og sier hva dem mener i garderoben, færre kapteinstyper. Det fantes ting som team 2004 og kretslag også tidligere, tror faktisk det var en bedre modell. Men det gjenstår selvfølgelig å se, jeg kan selvsagt ta feil.

Når det gjelder Nordli. Så har jeg desverre ikke sett han i de kampene han fikk mest skryt. Men jeg ble ikke så voldsomt imponert i de kampene jeg så han i sommer. For det første så fremstår han liten og puslete. Han er født 1999, noe som betyr at han fyller 18år dette året og burde derfor være fullt utvokst. Med andre ord, burde han «go hard» i styrkerommet for å kunne legge på seg noen kilo muskler, tviler på at der spesielt mye å hente høydemessig. Fotballmessig synes jeg han har klare svakheter defensivt, virker heller ikke som han har kvaliteter offensivt som demmer opp for dette. Det reageres på at jeg sammenligner han med Melgalvis, men det er ikke engang noen selvfølge at han vil bli like god. Så vidt meg bekjent har Nordli ikke engang noen kamper for u-landslag. På en annen side, så virker det som han produserer bra og har bra med målpoeng. Antagelig bra nok som 2. valg, men ikke noe mer. Og det er i mine øyne ikke så gæernt bare det. Melgalvis kunne sikkert stått med 10-20 eliteseriekamper allerede dersom han fikk litt andre muligheter, men det er ikke noe han burde klaget på. Mye handler om å spille for rett klubb og bli gitt de rette mulighetene. Det finnes store talenter som aldri blir gitt noen muligheter i det hele tatt eller blir satset på, gitt den lille nødvendige dytten.

Ham-Kam har fra og med 1984 produsert 2 spillere med landskamper, Petter Vaagan Moen og Marcus Pedersen. Det er mange år siden jeg sist ble spesielt imponert over noen kammajuniorer jeg har sett med egne øyne. Jeg tror vi må tilbake til Emil Sildnes i en jet turnering på fart bana. Dersom vi skal fortsette å lukke øyne til at spillere som Emil Sildnes, Kristoffer Hagen og Håkon Aalmen velger andre klubber på samme nivå. Eller importer som er misfornøyd eller umotiverte. Mens vi samtidig satser på at dagens unge skal utrette mirakler, er jeg redd vi til slutt vil ha mer enn nok med å være best i byen. Det finnes grenser for hvor lenge vi kan satse på at Solbakken & Co gidder å spytte inn penger i klubben og sørger for at vi til enhver tid har spillere som sørger for å holde klubben på et akseptabelt nivå. Vi har ikke akkurat publikumstall og sponsorinntekter som gjør at vi kan klare oss på egenhånd. Om vi sammenligner oss med avdelingskollega Skeid, så har dem produsert fire spillere med landslagskamper(Haitam Aleesami, Daniel Fredheim Holm, Daniel Braathen og Moa) muligens flere. Bare denne vinteren har dem solgt to til eliteserieklubb Haugesund. For et par år siden var jeg redd vi skulle bli en talentfabrikk klubber som Vålerenga bare kunne plukke rubbel og bit fra, litt sånn som Skeid har vært siden 90-tallet. Men nå har vi bare blitt et springbrett for middelmådige juniorer rundt omkring i landet og halvgode importer. Ingen landslagsspillere, en eliteseriespiller? Jeg har faktisk mistet all respekt for spessielt Knut Hagen og mange av de som har vært innvolvert i talentuviklingen i Ham-Kam toppfotball. Og det har ingenting med modeller, topping/ikke topping eller grus/kunstgress å gjøre. Det handler om at det selekteres på bakgrunn av hvilke foreldre ungene har, rase og etnisitet og posisjon i samfunnet. Det virker nesten som om du skal ha godkjent på alle de punktene for å lykkes i klubben og bli satset på. Det er langt mer politiske grunner til å velge de rette spillerne, fremfor fotballmessig nivå og personlighet.

Beklager at jeg ikke klarer å holde kjeft eller har en sekser i norsk fra videregående. Men jeg tror jeg har fått sagt mitt nå, så jeg skal prøve så godt jeg kan å holde kjeft fremover.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Corrales »

bim wrote:
Jeg bryr meg egentlig svært lite om alderen. Og jeg har ingenting i mot å slippe utpå en 17år gamel Lionel Messi, en 16år gammel Cesc Fabregas, en 16år gammel Wayne Rooney eller for den saks skyld en 16år gammel Martin Ødegaard eller en 14år gammel Freddy Adu. Alle disse var på det tidspunktet gode nok til å få sin debut og sette sitt preg på kampen. Tingen er at du i første omgang må være god nok. Ikke god nok fordi du er 16år og et kjempetalent som spiller for yngres. Jeg er absolutt ingen motstander av at store talenter slippes utpå i svært ung alder. Jeg er heller ingen motstander av at 100år gamle spillere som Frode Johnsen og Roar Strand får spilletid i eliteserien. Og med god nok, mener jeg ikke at du skal være god nok til å bli sendt utpå bana og bare klare seg sånn nogenlunde uten å drite seg ut. Det kunne sikkert halve førsteellveren til Ridabu også klart.

Jeg tror de fleste her inne undervurderer nivået på norsk 2. divisjon og kanskje norsk fotball generelt. Det finnes sikkert et par hundre tusener unge gutter rundt omkring i landet som drømmer om å spille og leve av fotball. Mange av disse blir kastet bort fordi dem aldri blir gode nok, noen fordi de ikke har rett etternavn eller de rette kontaktene, noen lykkes sånn helt ok fordi dem har de rette kontaktene. Mange av de som ikke lykkes, gjør sine saker bra i lavere divisjoner og har det sikkert helt greit med det. Jeg er tilhengerer at et lag settes sammen uavhengig av alderen til spilleren. Men jeg er også tilhenger av at spillere blir behandlet fair og gitt sjanser ene og alene basert på ferdighetene til spilleren. Jeg har sett og fulgt med på unge lokale spillere gjennom hele oppveksten og i voksen alder. Jeg har også spilt for Ham-Kam fra jeg mini til gutt. Men når det gjelder dagens unge spillere så er jeg ikke så voldsomt imponert og jeg synes ikke de er noe særlig bedre enn generasjonen jeg var en del av – helt ærlig synes jeg dem egentlig er dårligere. Som lag bedre, men færre enere. Den store forskjellen er oppmerksomeheten HA gir dem og tillitten fra klubbens side. En annen stor forskjell, er at mye tidligere begynner å toppe lagene. Litt usikker på hvilke skoler osv. dagens gutt/smågutt lag er satt sammen av. Men da jeg spilte for Ham-Kam, var lagene i yngres satt sammen ene og alene av fotballspillere fra Rollsløkka, Midtbyen og Børstad. I fare for at dette skal handle om «tida da je spilte i ham-kam yngres», så er mitt poeng at det fantes et stort forbedringspotensiale dersom disse lagene toppes. Om Ham-Kam hadde plukket alle de beste fra skolene ved Storhamar, Ridabu, Ottestad, Stange, Løten og Hamar sentrum. Så hadde Ham-Kam antagelig vært blant de beste lagene i landet i alle alders trinn. Jeg er derfor ikke så imponert over resultatene til dagens unge Ham-Kam lag. Jeg mener heller at dagens juniorer begynner å bli ganske så oppskrytt. Tror heller ikke vi får noe særlig bedre fotballspillere av å samle de beste i distriktet til felles topplag. Det blir færre enere, færre som gir litt faen og sier hva dem mener i garderoben, færre kapteinstyper. Det fantes ting som team 2004 og kretslag også tidligere, tror faktisk det var en bedre modell. Men det gjenstår selvfølgelig å se, jeg kan selvsagt ta feil.

Når det gjelder Nordli. Så har jeg desverre ikke sett han i de kampene han fikk mest skryt. Men jeg ble ikke så voldsomt imponert i de kampene jeg så han i sommer. For det første så fremstår han liten og puslete. Han er født 1999, noe som betyr at han fyller 18år dette året og burde derfor være fullt utvokst. Med andre ord, burde han «go hard» i styrkerommet for å kunne legge på seg noen kilo muskler, tviler på at der spesielt mye å hente høydemessig. Fotballmessig synes jeg han har klare svakheter defensivt, virker heller ikke som han har kvaliteter offensivt som demmer opp for dette. Det reageres på at jeg sammenligner han med Melgalvis, men det er ikke engang noen selvfølge at han vil bli like god. Så vidt meg bekjent har Nordli ikke engang noen kamper for u-landslag. På en annen side, så virker det som han produserer bra og har bra med målpoeng. Antagelig bra nok som 2. valg, men ikke noe mer. Og det er i mine øyne ikke så gæernt bare det. Melgalvis kunne sikkert stått med 10-20 eliteseriekamper allerede dersom han fikk litt andre muligheter, men det er ikke noe han burde klaget på. Mye handler om å spille for rett klubb og bli gitt de rette mulighetene. Det finnes store talenter som aldri blir gitt noen muligheter i det hele tatt eller blir satset på, gitt den lille nødvendige dytten.

Ham-Kam har fra og med 1984 produsert 2 spillere med landskamper, Petter Vaagan Moen og Marcus Pedersen. Det er mange år siden jeg sist ble spesielt imponert over noen kammajuniorer jeg har sett med egne øyne. Jeg tror vi må tilbake til Emil Sildnes i en jet turnering på fart bana. Dersom vi skal fortsette å lukke øyne til at spillere som Emil Sildnes, Kristoffer Hagen og Håkon Aalmen velger andre klubber på samme nivå. Eller importer som er misfornøyd eller umotiverte. Mens vi samtidig satser på at dagens unge skal utrette mirakler, er jeg redd vi til slutt vil ha mer enn nok med å være best i byen. Det finnes grenser for hvor lenge vi kan satse på at Solbakken & Co gidder å spytte inn penger i klubben og sørger for at vi til enhver tid har spillere som sørger for å holde klubben på et akseptabelt nivå. Vi har ikke akkurat publikumstall og sponsorinntekter som gjør at vi kan klare oss på egenhånd. Om vi sammenligner oss med avdelingskollega Skeid, så har dem produsert fire spillere med landslagskamper(Haitam Aleesami, Daniel Fredheim Holm, Daniel Braathen og Moa) muligens flere. Bare denne vinteren har dem solgt to til eliteserieklubb Haugesund. For et par år siden var jeg redd vi skulle bli en talentfabrikk klubber som Vålerenga bare kunne plukke rubbel og bit fra, litt sånn som Skeid har vært siden 90-tallet. Men nå har vi bare blitt et springbrett for middelmådige juniorer rundt omkring i landet og halvgode importer. Ingen landslagsspillere, en eliteseriespiller? Jeg har faktisk mistet all respekt for spessielt Knut Hagen og mange av de som har vært innvolvert i talentuviklingen i Ham-Kam toppfotball. Og det har ingenting med modeller, topping/ikke topping eller grus/kunstgress å gjøre. Det handler om at det selekteres på bakgrunn av hvilke foreldre ungene har, rase og etnisitet og posisjon i samfunnet. Det virker nesten som om du skal ha godkjent på alle de punktene for å lykkes i klubben og bli satset på. Det er langt mer politiske grunner til å velge de rette spillerne, fremfor fotballmessig nivå og personlighet.

Beklager at jeg ikke klarer å holde kjeft eller har en sekser i norsk fra videregående. Men jeg tror jeg har fått sagt mitt nå, så jeg skal prøve så godt jeg kan å holde kjeft fremover.
La meg først begynne med å bemerke at jeg selv ofte blir omtalt som i overkant pessimistisk/negativ, men at jeg omsider har funnet mitt overmann og vel så det når det kommer til Ham Kam.

Du nevner først dette med at spillerne må være gode nok for å få sjansen. Dette er jeg enig i, men jeg synes du danner et urealistisk bilde til hva man kan forvente når du trekker frem et lite utsnitt av spillere av historisk format for å illustrere at Nordli ikke er like utviklet som disse. Det er svært mange eksempler på at man finner talenter som har blitt gode gjennom at klubbene bevisst velger en strategi hvor de gis tilitt over tid og at de dermed har nådd høyder som man ikke kunne ane hvis man skulle basere inntrykket sitt på de første kampene på A-laget. Som eksempler kan man trekke frem relativt brukbare spillere som Xavi og Gerrard på spillere som ble gitt tid og som i takt med tiden ble særdeles gode.

La oss likevel gå inn på den konkrete vurderingen av Nordli sine ferdigheter. Jeg vurderer han som svært god på alt som er av tekniske barometere og jeg har i tillegg et inntrykk av at han et svært godt treningstalent (noe som tilsier at han bare vil utvikle seg videre i takt med tiden). Han er en moderne spiller med et brukbart rykk, god 1 vs 1 og veldig gode basisferdigheter. Han mangler muligens (som du er inne på) noe når det gjelder den fysiske tilstedeværelsen og at det således ligger et forbedringspotensiale her. Det er likevel slik at det finnes masse eksempler på spillere som har tilegnet seg med mye muskler på relativt kort tid etter at vekstfasen er over med et riktig styrkeprogram.

Når det gjelder sammenligningen mellom han og Alek Melga så er nok den ganske reell når det gjelder potensiale i.o.m at sistnevnte først de siste årene virker å ha tatt fotballen ordentlig på alvor. Sammenligningen din gikk likevel på å nå det nivået som Melgavis befinner seg, og ikke det nivået han muligens kunne ha nådd. I tilfellet Nordli har vi med en spiller som er tidvis veldig dominerende på interkretsnivå og som etter mitt syn var blant de bedre Ham Kam spillerne i fjor (til tross for en god del skader). Vi er rett og slett veldig uenig i vurderingen av både hvor god han er og hvor god han kan bli. Personlig holder jeg han allerede som langt bedre enn eksempelvis Kristoffer Hagen og Ole Erik Midtskogen. Og han spilte fast på et Ham Kam lag som til tross for en dårlig vårsesong var relativt dominerende tidvis på høsten.

Når du trekker frem at Sildnes, Hagen og Aalmen spiller i klubber i Osloområdet som en negativ ting, så begynner jeg å lure litt. Disse spillerne er vel heller eksempler på spillere som muligens ikke har potensiale til å nå det nivået Ham Kam ønsker å befinne seg. Jeg synes det heller sender ut et signal om at man bare ønsker å prioritere spillere med et talent til å kunne føre Ham Kam videre (eventuelt bringe inn penger i kassa)

Jeg tror forøvrig du overvurderer nivået av 2.divisjon. Riktignok er nivået spisset ytterligere fra i fjor, men Nordli har allerede vist at han kan ta steg, jf. overgangen fra Ottestad sesongen tidligere. Hva tilsier at han ikke skal kunne ta dette steget i år? Fint lite spør du meg. Jeg tror nivået i 2.div er høyere enn interkretsserien, men ikke med mye. Videre er jeg uansett av den oppfatning av at hvis Ham Kam skal bli konkurransedyktige med basis av egne ressurser og ikke ekstern finansiering så er man nødt til å tilrettelegge for at de talentene man har skal bli mest mulig. Det innebærer at enkelte av talentene må forfordeles i gitte tilfeller og gis tilitt over tid selv om de ikke nødvendigvis dominerer på nivået. Man må kunne yte en viss tålmodighet med spillerne for å kunne danne et eget lokalt rammeverk som med tiden vil kunne hevde seg på langt høyere nivåer enn 2.div.

Synes forøvrig det blir vanskelig å sammenligne seg med Skeid og deres forutsetninger for å drive talentdrift. De har et helt annet spillermateriale å ta av og har f.eks langt bedre tilgang på innvandringsgutter med et helt annen treningsfilosofi enn bedagelige nordmenn. Ham Kam må utnytte de ressursene de har tilgjengelig lokalt og da er bruk av spillere som Nordli påkrevd og en naturlig forutsetning for å hevde seg over tid.

Jeg er forøvrig enig med deg at talentutviklingen i regionen har vært elendig i den senere tiden, og generasjonene 91-97 (med unntak av Sildnes som ikke fikk realisert potensialet sitt) kan man i utgangspunktet bare slå en strek over. Jeg mener likevel at den generasjonen man er i ferd med å få opp nå holder et helt annet nivå enn tidligere årganger man kan sammenligne med i nyere historie og at det også finnes "enere" der med spisskompetanse.


Rewk
Posts: 20
Joined: Tue Jan 19, 2016 8:25 pm

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Rewk »

BIM:

Ta gjerne turen til Løten kunstgress i morgen (fredag) klokken 15.30, så kan du få lov til å bedømme hans fremgang.

I forrige uke var G19 landslagsjefen på HamKam trening for å se på Nico, Lars og nettopp Simen hvor han omtaler Simen som en av de klokeste spillerne han har sett på hans alder, og viste meg ved flere anledninger små viktige detaljer rundt hans spill angående ting han mente var meget viktig for god utvikling, som ikke jeg er i nærheten av å tenke over selv når jeg ser treninger.

Verdt og nevne: Lars imponerte Lillestrøm på treninger der tidligere i vinter, og Nico deltok på treninger, sammen med Simen hos FC København forrige uke, og Nico ser meget bra ut på treninger om dagen.


Rewk
Posts: 20
Joined: Tue Jan 19, 2016 8:25 pm

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Rewk »

For å nevne noen eksempler.

Sander, Markus, Mathias og Mikkel har også sett bra ut i vinter. Så unggutta er det ingen fare med.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1663
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 85 times
Been thanked: 124 times
Contact:

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Quadrophenia »

Her er du veldig god Corrales.

Du fikk satt ord på det meste av det jeg satt inne med, men vil tilegge et par ting til bim:

Kjempebra at du har perspektiver rundt talentutviklingen i Kamma. Hvis ingen har det tenker man aldri over hvorfor man gjør ting, men bare kjører på videre. Jeg er tildels enig med både deg og Corrales i at man ikke har fått opp så mange talenter som man kunne ønsket. Men her må man ta i betraktning at vi er fra en liten region med få mennesker å ta av. Som Corrales skriver har Skeid et langt større område å ta av og de har et rykte om gjør at mange Oslogutter (spesielt med innvandrerbakgrunn) trekker dit. Man skal ikke stikke under en stol at de har vært dyktige, men jeg vil tippe de minst har dobbelt så mange medlemmer som Hamkam.

Nå tar jeg det litt ut av sammenheng, men du skriver at:
Jeg er derfor ikke så imponert over resultatene til dagens unge Ham-Kam lag. Jeg mener heller at dagens juniorer begynner å bli ganske så oppskrytt.
Omtrent alle lagene til Ham-Kam i yngres avdeling ble kretsmestere i fjor. Guttelaget gjorde de bra i nasjonale cuper. Juniorlaget klarte seg i interkrets selvom ligaen ble kuttet ned til 8 lag. De er altså blant de 8 beste juniorlagene på Østlandet. Det må da også nevnes at juniorlaget bestod av 5 spillere som var siste års junior i fjor (Jødahl, Blystad, B. Lund, H.Lehne Olsen, Karlsen og Holst) Og da må det også nevnes at Blystad ble danket ut av Jendal (16år) og B.Lund, H.Lehne Olsen, Karlsen og Holst spilte svært få junorkamper. Det vil altså si at det var hovedsakelig spillere fa 15-18 år som klarte å hevde seg blant Østlandets beste juniorspillere. Det må også legges til at Skeids juniorlag IKKE klarte å holde seg i denne ligaen.

Jeg tror at med den organiseringen vi har av yngres avd. i dag og samarbeidet med Wang gjør at man i fremtiden vil se enda flere spillere i Ham-Kam som vil gjøre seg bemerket i Norsk fotball.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 29 times
Been thanked: 17 times

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Heis »

bim, du trekker frem Team 2004 som en bedre modell, men se bare på hvor de største talentene fra den satsingen endte opp. Det var bare én av de som var med der som endte opp med å realisere størsteparten av sitt potensiale og det var Pål Ekeberg Schjerve. Hele denne satsingen bar for meg preg av at det var 5-6 spillere der som hadde et enormt potensiale, og de 20 resterende var der mest for å være de beste mulige sparringspartnerne for disse. Etter min mening bar disse samlingene også veldig preg av dette, og veldig mange av de som oppfattet seg selv som "påfyll" på de samlingene begynte å slite med motivasjonen (treningsforholdene i Vikingskipet på den tiden var også under enhver kritikk!) Alle visste at Jo, Kristian, Sigurd og Pål kunne bli dritgode, men det var bare en av dem som virkelig kunne si når han dessverre måtte gi seg at han hadde blitt det (uten å ta noe fra Sigurd som har bra suksess i Br.dal -han hadde bare enda så mye mer inne). I tillegg var det ingen av de mindre opplagte talentene som var med på Team 2004 som endte opp med å profittere såpass fra dette opplegget at de tok kjempesteg og ble gode nok. Jeg synes Team 2004 var nødvendig på det tidspunktet, men gjennomføringen er jeg usikker på om var den rette uten at jeg har veldig mange forslag på forbedringer.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by bim »

Heis wrote:bim, du trekker frem Team 2004 som en bedre modell
Marcus Pedersen, Aleksander Melgalvis, Håkon Aalmen, Kristoffer Hagen, Nicklas Tilley Solhaug og Dyre Ekeberg Schjerve. Alle med a-lagsspill for Kamma eller spill på høyere nivå. Pål E Schjerve, Ertsås, Skogsrud og PVM er riktignok noen år eldre, men ikke så verst de heller. Muligens et annet «Team», men fortsatt. Vet ikke om Emil Sildnes og Fredrik Sjølstad var en del av noe alá Team 2004, men har lykkes relativt bra de også. Truls Jevne Hagen og John Anders Rise?


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 29 times
Been thanked: 17 times

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by Heis »

De fleste av de du nevner er altfor unge til å ha vært med på Team 2004, og det var på en måte poenget mitt. Jeg tror klubben har lært av tidligere feil og jobber bedre nå enn de gjorde da.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by bim »

Heis wrote:De fleste av de du nevner er altfor unge til å ha vært med på Team 2004, og det var på en måte poenget mitt. Jeg tror klubben har lært av tidligere feil og jobber bedre nå enn de gjorde da.
Team 2004 var vell et initiativ fra Ham-Kam sin side med Knut Hagen i spissen, som samlet de beste spillerne født rundt 87-90 i distriktet. Tror det var flere utgaver av disse lagene, om alle disse hadde navnet "Team 2004" er jeg litt usikker på. Sikkert noen som vet bedre enn meg hvordan dette fungerte og var satt sammen. De spillerne jeg nevner i første setning, spilte i hvertfall i en turnering mot de beste 89-lagene i landet, og vant. Jeg tror ikke det de gjør nå i dag, er noe bedre enn hva de gjorde da. Alle de nevnte er uansett en del av generasjonen før kunstgress.

Hovedproblemet tidligere var vell at det ble gjort flere bingo-kjøp, som Sebino Plaku og Srdjan Urosevic. Mens juniorspillere bare ble dyttet lengre bak i køen. Samtidig skulle klubben kjempe om overlevelse i datidens Tippeliga, som da bare hadde 14 lag der samtlige hadde rekordhøye budsjetter. Men jeg mener det er normalt at en 18-år gammel spiller har konkurranse for å holde plassen i laget.

Det er kun 11 plasser i en startellveren på et fotball lag, og på det laget er det sjeldent ikke mere enn 4-5 lokale spillere. Bare i distriktet i og rundt Hedmark, er det sikkert 1000 spillere i alderen 14-17år som drømmer om å leve av fotball. Et seniorlag har ofte et alders sprik på 18-35år. Det vil med andre ord si at det kanskje – men bare kanskje – er én av disse 1000 som etterhvert vil få en plass på laget. Du skal med andre ord være jævlig god for å fortjene en plass i startellveren, og det bør være fortjent. Og Ham-Kam har vært svært urettferdig når de har behandlet disse spillerne. Det ser heller ikke bedre ut at enkelte for plass i laget nærmest på bestilling, samtidig som laget sliter med å komme opp fra nivå 3.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Overganger vinter 2016/2017

Post by rusk »

Jeg sliter litt med å skjønne essensen i innlegget ditt, bim. Det er mulig min tekstforståelse er for dårlig, og jeg beklager i så fall dette.

Først og fremst; jeg tror nok det var gjengs oppfatning i fjor om at Nordli leverte langt over forventning og var en viktig bidragsyter i laget. Ikke fordi han var lokal, ikke fordi han var ung, men fordi han leverte varene. Så jeg mener å ha dekning for at han er god nok for 2.div. Om han har potensiale til å nå TL eller lenger er en annen sak. Norsk 2.div er ikke noe magisk nivå(det er for øvrig ikke TL heller). Når du trekker frem feil selekteringskriterier, skal det tolkes slik at du mener det etternavnet Nordli som har gitt han en plass på laget?

Så vil jeg gjerne realitetsorientere deg litt om størrelsen på de kommunene du mener Kamma skulle hentet de beste fra. Det er 3 kommuner som til sammen har et befolkningsgrunnlag på ca 60.000(Hamar, Stange, Løten). Det er fortsatt ganske lite i norsk sammenheng sammenlignet med de store byene. Men når du skriver rett etterpå at "Tror heller ikke vi får noe særlig bedre fotballspillere av å samle de beste i distriktet til felles topplag." da detter jeg av på hva som skulle være poenget.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke videre imponert over antallet toppspillere man har dyrket frem i Kamma, og det har jeg skrevet litt om tidligere. Men ser ikke helt at det henger utelukkende på yngres avdeling. Det er vel så mye et resultat av at det historisk sett har vært liten vilje til å satse på egne juniorer, men at man i stedet har hentet folk utenfra. Med varierende hell. Men så faller jeg av igjen når man nå endelig satser på egne juniorer, så mener du at de skal være 2.valg? Selv om de presterer?

Et par sitater til:
"Det handler om at det selekteres på bakgrunn av hvilke foreldre ungene har, rase og etnisitet og posisjon i samfunnet. Det virker nesten som om du skal ha godkjent på alle de punktene for å lykkes i klubben og bli satset på. Det er langt mer politiske grunner til å velge de rette spillerne, fremfor fotballmessig nivå og personlighet.

"Det ser heller ikke bedre ut at enkelte for plass i laget nærmest på bestilling, samtidig som laget sliter med å komme opp fra nivå 3."

Er dette igjen Nordli? Og hvilke spillere er det i så fall som ikke har blitt satset på som burde blitt det? Jeg synes du kommer med ganske friske påstander, uten at jeg føler meg veldig overbevist om at du egentlig har noe å slå i bordet med. Det er for øvrig en velkjent unnskyldning blant de som ikke når opp at det lå noen urettferdighet bak det.


Post Reply