OBOS 2018 - spillere inn/ut

Spillere, kamper, overganger etc.
BVegard
Posts: 82
Joined: Fri Jan 29, 2016 7:40 pm
Been thanked: 4 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by BVegard »

Det har du helt sikkert rett i, men i en så liten organisasjon vil daglig leders mening ha rimelig stor betydning.


Gjendineggen
Posts: 200
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Gjendineggen »

Føler vi må stikke stikke fingeren litt i jorda her - mye fordi jeg ikke helt liker den raske, negative utviklinga i saken her...

Først og fremst må jeg si at jeg har stor, stor respekt for Truls for den spilleren og ambassadøren han har vært for klubben i alle disse årene. Han har vært, og er fortsatt å anse som en bærebjelke i laget - kanskje inntil nå.


MEN; nå er vi i OBOS. Truls har en rekke kamper for Kamma både i Eliteserien og i 1. divisjon, men først og fremst så er han rent ferdighetsmessig per i dag en 2. divisjonsspiller. Topp klasse andredivisjonsspiller. Men når HamKam skal resignere spillere for å forsterke laget til de kommende sesongene i Obos og eventuelt Eliteserien (hvis vi skal være ambisiøse), så er han ikke verdt å sprenge budsjettet for. Mine uttalelser er kun basert på mitt eget syn og standpunkt på hvor vi bør legge lista og uten å ha noen som helst innsikt i hva Truls har hatt i lønns tidligere, hva han er blitt tilbudt i en ny kontrakt, og hva han krever. Men slik jeg forstår det, så er det det på det økonomiske planet som det her strander. Og om det er det økonomiske som er grunnen til at Truls ikke signerer ny kontrakt, så har jeg full tillit til den vurderingen som Kamma-ledelsen her gjør (basert på det som står i H-A). Truls har gjennom 3-4 år hatt en nedadgående ferdighetskurve på banen, og da bør han i mine øyne ha en EKSTREM god påvirking på laget i garderoben for å kunne rettferdiggjøre en lønnsøkning i en ny lønnsforhandling, til tross for at vi har rykket opp et nivå. Alle spillere må kartlegges, også legender og klubbspillere. Vi er ingen rik klubb, og selv Truls er ikke uerstattelig.

Jeg stusset her om dagen da jeg leste intevjuet i H-A med Truls om at han ikke syntes det var noen krise å trappe ned fotballkarrieren, og at han kunne tenke seg å jobbe som lærer. Dette er en 100% ærlig sak, men når jeg leste intervjuet fikk dette meg til å tenke på en spiller som ikke var 100% motivert for å satse, og gi alt for fotballen og HamKam. Dette, i tillegg til at Truls også ikke lenger er blant de 250-300 beste fotballspillerne i Norge, fikk meg til å tenke at det rent sportslig ikke ville være noe stort tap om han ikke ville resignere. Et tap vil det selvfølgelig være, men kanskje ikke rent ferdighetsmessig. Og det er det vi trenger...ferdigheter. Truls kan vel fortsatt bidra på en eller annen måte i klubben, selv om han ikke spiller selv?


Fikk en vond klump i magen da jeg nå også leste den siste artikkelen i H-A om alle de lokale "fotballekspertene", som også tilfeldigvis er bekjente av Truls, som fyrer opp det hele, og nærmest kaster dritt på klubben fordi de ikke strekker seg langt nok og ikke er takknemlige for den jobben Truls har gjort for HamKam opp igjennom.


Det er om regel to sider av en sak. Og som H-A-redaktør så bør det også være mulig å nyansere det hele litt, slik at man ikke fremstår som at man har tatt klubben med buksene godt nedpå ræva før man har fått fakta på bordet.

Den saken her er bare jævlig pinlig, dårlig journalistikk:

Føler vi må stikke stikke fingeren litt i jorda her - mye fordi jeg ikke helt liker den raske, negative utviklinga i saken her...

Først og fremst må jeg si at jeg har stor, stor respekt for Truls for den spilleren og ambassadøren han har vært for klubben i alle disse årene. Han har vært, og er fortsatt å anse som en bærebjelke i laget - kanskje inntil nå.


MEN; nå er vi i OBOS. Truls har en rekke kamper for Kamma både i Eliteserien og i 1. divisjon, men først og fremst så er han rent ferdighetsmessig per i dag en 2. divisjonsspiller. Topp klasse andredivisjonsspiller. Men når HamKam skal resignere spillere for å forsterke laget til de kommende sesongene i Obos og eventuelt Eliteserien (hvis vi skal være ambisiøse), så er han ikke verdt å sprenge budsjettet for. Mine uttalelser er kun basert på mitt eget syn og standpunkt på hvor vi bør legge lista og uten å ha noen som helst innsikt i hva Truls har hatt i lønns tidligere, hva han er blitt tilbudt i en ny kontrakt, og hva han krever. Men slik jeg forstår det, så er det det på det økonomiske planet som det her strander. Og om det er det økonomiske som er grunnen til at Truls ikke signerer ny kontrakt, så har jeg full tillit til den vurderingen som Kamma-ledelsen her gjør (basert på det som står i H-A). Truls har gjennom 3-4 år hatt en nedadgående ferdighetskurve på banen, og da bør han i mine øyne ha en EKSTREM god påvirking på laget i garderoben for å kunne rettferdiggjøre en lønnsøkning i en ny lønnsforhandling, til tross for at vi har rykket opp et nivå. Alle spillere må kartlegges, også legender og klubbspillere. Vi er ingen rik klubb, og selv Truls er ikke uerstattelig.

Jeg stusset her om dagen da jeg leste intevjuet i H-A med Truls om at han ikke syntes det var noen krise å trappe ned fotballkarrieren, og at han kunne tenke seg å jobbe som lærer. Dette er en 100% ærlig sak, men når jeg leste intervjuet fikk dette meg til å tenke på en spiller som ikke var 100% motivert for å satse, og gi alt for fotballen og HamKam. Dette, i tillegg til at Truls også ikke lenger er blant de 250-300 beste fotballspillerne i Norge, fikk meg til å tenke at det rent sportslig ikke ville være noe stort tap om han ikke ville resignere. Et tap vil det selvfølgelig være, men kanskje ikke rent ferdighetsmessig. Og det er det vi trenger...ferdigheter. Truls kan vel fortsatt bidra på en eller annen måte i klubben, selv om han ikke spiller selv?


Fikk en vond klump i magen da jeg nå også leste den siste artikkelen i H-A om alle de lokale "fotballekspertene", som også tilfeldigvis er bekjente av Truls, som fyrer opp det hele, og nærmest kaster dritt på klubben fordi de ikke strekker seg langt nok og ikke er takknemlige for den jobben Truls har gjort for HamKam opp igjennom.


Det er om regel to sider av en sak. Og som H-A-redaktør så bør det også være mulig å nyansere det hele litt, slik at man ikke fremstår som at man har tatt klubben med buksene godt nedpå ræva før man har fått fakta på bordet.

Den saken her er bare jævlig pinlig, dårlig journalistikk:

Image


Hvis det er slik at H-A har grunn til å publisere denna møkka, så bør de i samme slengen publisere hva som faktisk er grunnen til at Truls og HamKam valgte å skille vei. Tidligere har det fremstått som en ryddig prosess, men nå er det plutselig skittent spill... Få gjerne fakta frem på bordet.


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Corrales »

Gjendineggen wrote: Sun Jan 07, 2018 6:22 amMEN; nå er vi i OBOS. Truls har en rekke kamper for Kamma både i Eliteserien og i 1. divisjon, men først og fremst så er han rent ferdighetsmessig per i dag en 2. divisjonsspiller. Topp klasse andredivisjonsspiller.
Jeg er vel stor sett uenig i absolutt alt du skriver i innlegget ditt, men vi kan vel begynne med å se på dine vurderinger av Jevne Hagens ferdigheter. Jeg er helt uenig i at Jevne Hagen ferdighetsmessig hører hjemme på 2.divisjons nivå. I mine øyne var han den den tredje beste spilleren (bak Jarosinski og Alegre) på et lag som dominerte 2.divisjon totalt. Du nevner at han har falt ferdighetsmessig de siste årene. Til dette er det vanskelig å svare med annet enn hoderisting. Jeg respekterer at vi har forskjellige meninger, men mitt inntrykk er vel heller det motsatte - nemlig at han har hevet seg de siste sesongene i takt med at han ikke lenger er like skadeplaget som han var. Fotball er ikke vitenskap - og det vil alltid være en subjektiv øvelse å vurdere spillere. Ser man på antall målgivende i fjor så er likevel Jevne Hagens tall særdeles bra. At han ble forbigått på "årets lag" til favør for Solbakken etc er rett og slett ikke til å tro. Jeg har all mulig respekt for Solbakken, men nivået disse to spillerne innehar pdd er merkbart i favør Jevne Hagen. Jeg registrerer at noen har en voldsom respekt for nivået i divisjonen over, men personlig synes jeg man skal være forsiktig med å overdrive forskjellen fra en spisset 2.divisjons avdeling til 1.divisjon. Når man er blant de klart beste spillerne i hele 2.divisjon så nekter jeg å tro at man ikke har vesentlig å bidra med også på nivået over. Særlig tatt i betraktning av at Jevne Hagen tidligere har vist seg som en god 1.divisjons spiller og etter mitt syn ikke har falt vesentlig i nivå.

Om man ser på det rent økonomiske aspektet her - så kan jeg umulig forstå at dette vil kunne lønne seg for klubben heller. Jevne Hagen sitt lønnskrav er tross alt temmelig moderat sett opp mot hva det vil koste å lønne en ekstern forsterkning som i verste fall også kan trenge et sted å bo som klubben også er avhengig av å finansiere. Man vet heller ikke man vil få sportslig av en ekstern forsterkning - og man gambler derfor i langt større grad med hva som vil bli levert på banen.

At Jevne Hagen ønsker å tjene nærmere det de best betalte i klubben tjener nå som Ham Kam har rykka opp synes jeg ikke er spesielt unaturlig. I de fleste klubber/arbeidsplasser med respekt for seg selv så tjener jo de som har vært der lenge og gjort seg fortjent til gode kontrakter fortrinnvis mer enn spillere som har fremtiden foran seg. Nå må det også understrekes at Jevne Hagen på ingen måte har krevd en lønnsforhøyelse som på noen måte gjør han i nærheten av klubbens best betalte spiller. Han har signalisert at han ønsker litt bedre betalt - i tråd med den statusen han har i laget.

Så er det også slik at det bør gis en ekstra særbehandling for den lojaliteten han har vist ovenfor Ham Kam i mange år. Det hadde stilt seg helt annerledes hvis Jevne Hagen selv hadde brutt forhandlingene, men at Ham Kam her kategorisk nekter å komme med et nytt tilbud er for meg det som er mest provoserende. Jeg registrererer at du synes det er dårlig journalistikk at HA viser til de responsen denne saken har fått i sosiale medier. Nok en gang, er jeg fundamentalt uenig. Jeg synes heller det sier noe om Jevne Hagens unike posisjon i lokalomdømmet og hans betydning for Ham Kams renommé. Selvfølgelig bør en lokalmedia få frem kritikk av det jeg vil kalle for horribel personalbehandling.

Ham Kam har selv valgt og benytte Jevne Hagen i ulike markedsføringstiltak som den store "lokale profilen" sammen med PVM. Når man ser denne saken i sammenheng med Ham Kams nokså klønete historie med personbehandling så er det klart at dette vil drepe mye av den "goodwillen" som Ham Kam har klart å bygge opp igjen de to siste årene. Omdømmemessig skulle man helt klart vært denne saken foruten - og jeg mener man rett og slett er nødt til å snu i døra og komme med et nytt tilbud. Jevne Hagen har stått i stormen for Kamma når nedturene har vært som verst - han har fungert som en ansikt utad for omgivelsene og er fortsatt en viktig sportslig bidragsyter. Da fortjener han behandling deretter.

Om Kai Kristiansen ikke snur i døra og retter opp dette - så er jeg redd for at Kammas omdømme har fått seg en alvorlig ripe i lakken som enkelt kunne vært unngått. Jeg tror dette dessverre vil få negative konsekvenser for Ham Kam både i form av tilskuertall, som sponsorobjekt og for andre spillere sin interesse av å gå til Kamma (man kan bare høre de betraktningene Thomas Lehne Olsen gjør seg i den nystartede Løkkapodden som omhandler fotballen i Ringsaker).

Det er forøvrig ikke bare "venner" av Truls Jevne Hagen som irriterer seg over dette. Jeg er enormt kritisk til denne saken og kjenner Jevne Hagen overhodet ikke personlig. Jeg har imidlertid en enorm respekt for en som har vist Ham Kam lojalitet over så mange år og mener at han tjener fortjener en bedre behandling enn han her har fått. Hvis dette ikke blir rettet opp - så håper jeg noen sørger for at Kai Kristiansen aldri får et slikt ansvar igjen. Disse forhandlingene er om mulig enda verre løst enn hans treneregime i Brumunddal.

Ham Kam har i denne saken slik jeg ser det kun en løsning: gi Hagen ny kontrakt og gi uttrykk for anger over den opprinnelige behandlingen. Det er lov å feile, men ikke gang på gang.


BVegard
Posts: 82
Joined: Fri Jan 29, 2016 7:40 pm
Been thanked: 4 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by BVegard »

Corrales wrote: Sun Jan 07, 2018 2:21 pm ....
Dette innlegget burde klippes ut og sendes med rekommandert post til Arenavegen 2.


Gjendineggen
Posts: 200
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Gjendineggen »

Mye av poenget mitt er basert på det at ut fra Truls sitt intervju med H-A en uke i forveien, antyder han at han ikke er 100% motivert for å fortsette med fotball på Norges nest høyeste nivå. Som sagt så kjenner jeg ikke til hva Truls forlanger i lønn, men slik jeg forstår det, så er partene et godt stykke unna hverandre - hvis ikke hadde det nok blitt en løsning som begge parter kunne levd med.

Truls fortjener selvfølgelig respekt for sin lojalitet til klubben, men han har jo ikke her fått det motsatte...? Mener at saken er blåst veldig opp, og det synes jeg er unødvendig. Truls er en god 2. divisjonsspiller - en bærebjælke i laget på dette nivået, både på og utenfor banen. I OBOS er jeg ganske sikker på at han ikke ville fått en like fremtredende rolle på førstelaget, og det er muligens akkurat det Knappen gjennom lønnsforhandlingene også signaliserer, ved å ikke gi Truls det han vil ha. I garderoben er han selvfølgelig viktig å ha, men det er først og fremst på banen det skal leveres.


GSP
Posts: 756
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by GSP »

bim wrote: Sun Dec 10, 2017 4:20 pm
GSP wrote: Sun Dec 10, 2017 4:01 pm Lynum har alt flyttet til trøndelag igjen. God i 4. div, på sitt beste akseptabel i Elverum. Uaktuell.
Enda mer uaktuell er Torjus Kydland. Fikk to uker til å vise seg frem sommer'n 2016. Imponerte stort på beep-test, ellers kun andrelagsmateriale. Virker som en utrolig sympatisk fyr, men rett og slett ikke god nok. Og, med kun 5 kamper 2017-sesongen er det begrensa hvor mye utvikling det har vært.

Moelven og Dala har hver sin 16/17- åring, Moelven sin skal være aktuell for Briskeby, men i gruppa "etablerte og klar for neste steg" er det skralt.
Jeg tror deg ikke.
https://twitter.com/Kammen7/status/951106869728292866

Hvis det var Emil Lynum-info'n du ikke trodde på...


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by bim »

bim wrote: Sun Dec 10, 2017 1:27 pm Denne http://www.h-a.no/sport/emil-lynum-er-best-i-4-divisjon trønderen har herjet i fjerde divisjon i år og har to sesonger i Elverum bak seg. Fikk skryt av Pål Jacobsen i sommer og tatt ut på laget årets lag i nevnte artikkel. Ønsker seg visstnok tilbake til Trøndelag men bør være mulig å overtale til spill i grønt og hvitt.
Akkurat hvilken dag han har flyttet har jeg ikke oversikt over, men i dag er det 10. jan. Pål Jacobsen sin artikkel er skrevet 6. juli. Den 19. Oktober sa han til Østlendingen at han har fått tilbud om jobb i Orkdal på sensommeren 2017, og kunne derfor ikke spille KM-finale mot Ottestad. https://www.ostlendingen.no/fotballhedm ... directNr=1

Det er stort sett avis artikler jeg har forholdt meg til GSP. God Kveld!


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1661
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 84 times
Been thanked: 122 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

Fitim Kastrati og Tim André Nilsen trener med Kamma denne uka. Spillere med en god del erfaring fra OBOS og ES på tross av sin unge alder. Riktige typer.

Fitim spilte sist i Grorud i fjor og gjorde visstnok sakene sine bra der. Var nok skadet på høsten da han ikke spilte noen kamper mellom 1.juli og 21.oktober. Har også spilt en god del obosliga for Bryne i 2016 og Hønefoss i 2015. Før det var han endel av Vif, der han faktisk fikk noen sjanser på a-laget. Han har spilt mest høyreving, men kan traktere de fleste offensive posisjoner. Teknisk og rask. Skrytevideo her: https://youtu.be/lklxrhAvXS4

Tim André Nilsen er litt av en klubbnomade. Var sist i Fana i den andre avdelingen i 2.divisjon (4 mål på 7 kamper). Gikk dit i sommer etter å ha spilt i nest øverste divisjon i Russland. https://www.nrk.no/sport/tim-_24_-mapte ... 1.13496825

Har før det hatt varierende hell i FFK, Mjøndalen, Sogndal og Nest. https://www.fotball.no/fotballdata/pers ... Id=3325097

En eksplosiv spillertype som jeg tenker umiddelbart vil passe godt med Ivar.

Spennende spillere.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1661
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 84 times
Been thanked: 122 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

Bolkan Nordli skal trene med Southampton u23.

http://www.h-a.no/sport/hockey/bolkan-n ... outhampton

Artig med bekreftelse for både han og klubben. Det er mange spillere som har trent med store klubber i utlandet uten at det nødvendigvis betyr kontrakt og grønne skoger, men samtidig nevnte Lars Brotangen Simen som den spilleren som hadde imponert han mest på treninger sålangt. Han er med andre ord i form.

Regner med at han er med fra start i sesongen og at vi casher inn 7-8 mill etter en knallsesong.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by rusk »

Vi skriver 16.januar, det er 1 uke til første treningskamp og stallen består fortsatt av kun 14 mann. Er det nå man skal begynne å bli litt bekymret? Hadde gjerne sett vi hadde minst 2-3 mann til under kontrakt på dette tidspunktet. TJH tok jeg for gitt at skulle bli med videre (og det gjorde kanskje klubben og), så det var et hardt slag.

Noen som har de sett de to prøvespillerne? Dette er jo spillere som har vært ansett som store talenter, men som aldri har etablert seg skikkelig på høyt nivå. Kjenner jeg blir sånn helt middels begeistret. Spesielt til en spiller som bytter klubb like ofte som andre bytter fotballstrømper.


Post Reply