Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1663
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 86 times
Been thanked: 124 times
Contact:

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Quadrophenia »

Fytti katta for en deilig seier i går. Vi går ut i hundre og holder presset nesten hele kampen. Utrolig arbeidsinnsats og det mot et lag som har uttalt at de skal være best trent og best på innsats. Noen skrev at Sarpsborg ikke stilte med sin førsteellver, og det kan stemme, men det var mange navn med bøttevis av eliteserieerfaring i startellveren. I tillegg stilte vi også med mange spillere som ikke har startet mange kamper i går. Priis Jørgensen, Nersveen og Midtskogen har ikke startet en seriekamp sålangt og Buduson og Egeris har bare startet 1 og 2 (Egeris forsåvidt ute med skader). Vi har bredde og kvaliteter i den stallen her!

Som Corrales var inne på var denne seiren svært viktig. De 2100 som møtte opp i går ble ikke mindre lystne på å gå på kamp igjen og mange som fulgte kampen på tv følte nok på det samme. Nå har vi faktisk 3 seire på rad og jeg har trua på at de to neste ihvertfall kan gi 4 poeng.

Meningsløst å være negativ i en slik kamptråd, men Arne Midttun (en mann sentralt i Ottestad fotball) skrev i går på twitter:
"Veldig bra med @HamKamFotball til 4.runde, men merkelig at unge Solbakken spiller nesten 90 min. Taper alle dueller og framstår som et meget svakt punkt. Talent, men trenger tid!"

Har han et poeng?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Heis
Site Admin
Posts: 263
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Heis »

Jeg er litt uenig i at han "taper alle dueller og framstår som et meget svakt punkt", men han har en konkret utfordring som har med hans spillestil å gjøre. Han er en type som både går og spiller mye på tvers. Han er svært presis i upressede avleveringer, og ganske bra på å vende av enkeltspillere som presser. Hvis han derimot blir presset fra flere sider samtidig, eller havner med fart inn i en duell, mangler han styrke og tyngde til å skjerme ballen. Det fører til at han mister en del ball, og noen ganger blir han bare feid vekk i duellspillet fordi han er for lett. Alikevel legger han såpass innsats i bånn at jeg ikke synes det var noe stort problem i går. I enkelte andre kamper har jeg irritert meg over noen balltap, men Markus bør få starte mange kamper for oss med det reportoaret han har. Så bra er ikke OBOS-ligaen at det er noe særlig med spillere uten svakheter som spiller noen steder. Markus har én utpreget svakhet, men det er heldigvis en svakhet som det er lett å kvitte seg med.


Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Orrhanan »

Jeg synes ikke Markus var blant de beste i går, men om han skal bli bedre må han jo få spille.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by bim »

Heis wrote: Fri May 11, 2018 11:33 am "taper alle dueller og framstår som et meget svakt punkt"
Nå handler fotball om litt mer enn å bare vinne hodedueller. Solbakken er best når vi har ballen i laget og kan fordele og styre spillet, ble kåret til årets talent i 2. div særlig på grunn roen og ikke minst selvtilliten. Litt å gå på rent styrke messig men dette er antagelig litt av poenget med å ha Onsrud på midten også, som er litt sterkere fysisk.

Kan sikkert hente inn en Srdjan Urosevic i sommervinduet som er god på å vinne igjen ballen når vi får overganger i mot. Muligens en høyreback til slik at Truls Jevne Hagen får spilt sentralt på midten og en venstreback slik at vi slipper å bruke Alegre på venstrebacken. Jeg synes det er spennende med overganger jeg.

Edit:
Men for all del, vi har gått videre i Cupen. 1-0 mot et eliteserielag er sterkt.
Last edited by bim on Fri May 11, 2018 12:22 pm, edited 1 time in total.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
levken
Posts: 53
Joined: Tue Oct 25, 2016 12:19 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by levken »

Så vidt jeg klarer å finne ut er det første gang på 20 år (Sogndal i 1998) at Kamma slår ut et eliteserielag fra cupen. Sist gang vi slo ut et antatt topplag fra eliteserien var vel RBK i 1989. Dette er stort :D

S08 stilte ikke med førsteelleveren sin, men likevel med spillere som skal holde eliteserienivå og egentlig burde vært kjempesultne på å kjempe til seg fast plass på laget sitt.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by bim »

Quadrophenia wrote: Fri May 11, 2018 10:46 am Nå har vi faktisk 3 seire på rad og jeg har trua på at de to neste ihvertfall kan gi 4 poeng.
Sjekket ikke hvem vi har møtt, men jeg mener vi bør forvente å vinne de neste to i serien og i tillegg slå Start i Cupen.

Ihvertfall kan gi 4 poeng faktisk, skulle nesten tro det var mer attraktivt å spille i Postnord-Ligaen. Dem kan faktisk gi 6 poeng, utifra mine nesten litt autistiske utregninger. 3 seire på rad er jo helt utrolig. Skulle jo nesten tro vi er på nivå med Stabæk. Sånn all over, Ohi er jo ikke så verst da.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1663
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 86 times
Been thanked: 124 times
Contact:

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Quadrophenia »

Heis wrote: Fri May 11, 2018 11:33 am Jeg er litt uenig i at han "taper alle dueller og framstår som et meget svakt punkt", men han har en konkret utfordring som har med hans spillestil å gjøre. Han er en type som både går og spiller mye på tvers. Han er svært presis i upressede avleveringer, og ganske bra på å vende av enkeltspillere som presser. Hvis han derimot blir presset fra flere sider samtidig, eller havner med fart inn i en duell, mangler han styrke og tyngde til å skjerme ballen. Det fører til at han mister en del ball, og noen ganger blir han bare feid vekk i duellspillet fordi han er for lett. Alikevel legger han såpass innsats i bånn at jeg ikke synes det var noe stort problem i går. I enkelte andre kamper har jeg irritert meg over noen balltap, men Markus bør få starte mange kamper for oss med det reportoaret han har. Så bra er ikke OBOS-ligaen at det er noe særlig med spillere uten svakheter som spiller noen steder. Markus har én utpreget svakhet, men det er heldigvis en svakhet som det er lett å kvitte seg med.
I fjor da jeg oppsummerte sesongen, spiller-for-spiller skrev jeg:
Noen har kritisert Markus litt for å ikke ta større sjanser offensivt og ha en noe lite gjennombruddshissig spillestil, men da er det greit å tenke på at Markus kun er 17 år og at han skal utfylle en ambisiøs rolle fremover. Han er ingen jordfreser som skal vinne baller og dytte de videre, han skal være en spiller som styrer tempoet og som legger premisser hvordan laget skal fremstå offensivt. Dette krever tid og lære seg og det krever tillit. Derfor håper jeg Knappen tør å fortsette å satse på han sentralt, også på et høyere nivå. Det kan koste oss poeng her og der, men på lengre sikt tror jeg det er riktig.

Synes det gjelder forsatt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by bim »

Ikke helt uenig i at han kan ta større sjanser offensivt. Men synes han har vært flink til å distribuere og spille på det trygge. Så han også med noen sklitaklinger borte mot Follo. Har også høyde til å bli en god duellspiller med tiden. Ikke helt uten grunn at han ble trukket frem som årets talent i fjor. Når det er sagt så ville det kanskje vært mer normalt med en spiller med mer erfaring i hans rolle, men nå er Onsrud hentet og vi har i tillegg Vaagan Moen og Jevne Hagen som kan spille sentralt.

Ser nå at du har besvart Heis sitt innlegg og ikke mitt.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Orrhanan »

bim wrote: Fri May 11, 2018 1:56 pm Ikke helt uenig i at han kan ta større sjanser offensivt. Men synes han har vært flink til å distribuere og spille på det trygge. Så han også med noen sklitaklinger borte mot Follo. Har også høyde til å bli en god duellspiller med tiden. Ikke helt uten grunn at han ble trukket frem som årets talent i fjor. Når det er sagt så ville det kanskje vært mer normalt med en spiller med mer erfaring i hans rolle, men nå er Onsrud hentet og vi har i tillegg Vaagan Moen og Jevne Hagen som kan spille sentralt.

Ser nå at du har besvart Heis sitt innlegg og ikke mitt.
Helt enig i det. At en 17-åring er Kammas svakeste i en kamp der vi møter et fysisk sterkt eliteserielag behøver ikke å bety så mye.


Heis
Site Admin
Posts: 263
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Cupens tredje runde. Sarpsborg hjemme

Post by Heis »

Quadrophenia wrote: Fri May 11, 2018 12:50 pm Han er ingen jordfreser som skal vinne baller og dytte de videre, han skal være en spiller som styrer tempoet og som legger premisser hvordan laget skal fremstå offensivt.
Enig. Men med litt grovere fysikk har han potensiale til å fylle en liknende rolle som Mousa Dembele har. Både ballsiker og god til å fordele. Jeg mener ikke fysikken bare er til fordel for de defensive involveringene. Dette er litt samme problemstilling som Nicho hadde i forrige sesong. I år har nesten ikke Nicho noen problemer med fysikken lenger.


Post Reply