Sesongen 2021

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Jeg forstår at det først og fremst ble brukt som et slags eksempel, men jeg må likevel understreke at jeg sier meg svært uenig i at vi bør gå for Knappen. Om vi skal spille en direkte fotball finnes det veldig mange som gjør dette med mer taktisk fleksibilitet og med større motivasjonsevner å bygge oppunder taktikken på.

Enkerud og Onsrud er ikke unike talenter i ligaen, men de er arbeidssomme som faen og har tydelig vist de holder nivået i OBOS (Enkerud ender opp med 7 mål, ikke 8, og det først og fremst som ving). I tillegg står de for den viktige faktoren, kontinuitet. Jeg forstår de vil ha en viss forutsigbarhet og de er jo også i en bransje der man ikke går etter tariff, men forhandler lønn. Da blir det litt et spill der begge parter gjerne spiller litt kostbar.

Matland har vært meget god i høst ja og foten hans er helt i Norgestoppen. Allikevel er jeg usikker om jeg vil at han skal få ny kontrakt. Se på baklengsmålet i går f.eks. Han har ikke kontroll bak seg. Vi har heller ikke råd til å ha en back som åpner som han gjorde i starten av sesongen. Da var han elendig og kostet oss poeng. Dette smerter meg dog litt å skrive for personen, Jo Nymo Matland, synes jeg er helt fantastisk. Han står for masse jeg savner hos moderne fotballspillere og har perspektiver og et menneskesyn jeg liker veldig godt. Og den foten er så bra at den burde ha blitt forsket på.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Kammaforfaen
Posts: 9
Joined: Wed Jul 22, 2020 1:30 pm
Been thanked: 7 times

Re: Sesongen 2021

Post by Kammaforfaen »

2010 - opprykk til OBOS
2011 - 51 poeng og 6. plass
2012 - 43 poeng og 8. plass (45 poeng og 6. plass uten to fratrukne poeng)
2013 - 48 poeng og 5. plass
2014 - 7 (!) poeng og 16. plass og nesten konkurs
2015 - postnord
2016 - postnord
2017 - opprykk til OBOS
2018 - 42 poeng og 9. plass
2019 - 38 poeng og 10. plass
2020 - 39 poeng og 9. plass

Det var de siste 10 årene for å få litt perspektiv på ting og for å se hvilken utvikling vi er i. 2020-sesongen var en veldig rar sesong. Helt ekstrem faktisk. Fra skremmende til å være veldig vonde å møte og solide. Det er aldri stille rundt klubben vår og det er også det som er mest sjarmerende og til tider frustrerende ved de grønnhvite.

Rekdal og teamet reddet skuta til slutt. Snuoperasjonen var imponerende og det er positiv stemning før en lang oppkjøring. Et nedrykk ville vært krise, da det er vanskeligere å rykke opp fra postnord enn å holde plassen i OBOS. Sesongen sett under ett får 3 (+) fra meg. Jeg har nedenfor laget en personlig vurdering av laget i form av terningkast. Følelser og forventninger er lagt til side. Kun basert på det som er prestert ute på matta.

Jendal: 2-3. 17 kamper og 33 baklengs. Fikk dårlige arbeidsforhold med et mye mer åpent og porøst kammaforsvar. Spilte seg opp. Personlig håper og tror jeg det kan være smart av klubben å satse på kammagutten, men jeg tror ikke det skjer med Rekdal ved roret.

Ranmark: For lite spilletid

Mbaye: 4 (+). 11 kamper og 15 baklengs. Et par kamper har han vært meget bra. Samtidig kunne han ha blitt straffet hardere ved noen anledninger der han har feilberegnet og vært heldig. Jeg tipper det blir ett år til i Innlandets hovedstad på afrikaneren. Legendarisk assist mot Ulf.

Fagereng: For lite spilletid. Må lånes ut.Usikker på om han er klar for postnord enda.

Strømnes: 3+. Den spilleren som skuffet meg mest i første halvdel av sesongen. Var skyld i veldig mange baklengs. Spesielt ved innlegg i boks. Kapteinen har brettet opp armene og stort sett vært bunnsolid i hele høst. I tillegg til å sette noen kasser. Fått for lite kred i HA i høst. Ikke at jeg bryr meg. De har sine favoritter...

Mikaelsen: For lite spilletid. Har kontrakt, men virker etter alt å dømme å være ferdig? Null tillit etter at Rekdal kom inn. Jeg synes han var ålreit da han startet mot Jerv, så ble han plutselig satt ute i kulda.

Alegre: 3. Fyringen mot journalisten på twitter var litt ensbetydende med spanjolens start. Spilte seg naturligvis opp og har rundet 100 kamper for klubben. Noen man ikke skal undervurdere. Kan også bekle backen. Usikkert på om han blir med videre.

Matland: 3-4. Startet bokstavelig talt tregt ut av startblokkene, men også Jo spilte seg kraftig opp. 10 målpoeng er sterkt og systemet til Rekdal passer han perfekt. Han blir ikke avslørt i like stor grad i fembackslinjen. Enorm spisskompetanse i venstrefoten, og bare kvaliteten på denne i seg selv bør nesten holde til ny ettårskontrakt. Spesielt hvis kamma skal fortsette å dyrke dødballene sine slik de har gjort i høst.

Skogvang Pedersen: 2. Svak og involvert i veldig mange baklengsmål, spesielt på overtid. Nordlendingen virket stresset. Skuffende da man vet at han spilte seg godt opp i 2019. Svakest på bunnlaget og topplaget henter han og rykker opp. Fotballen er rar og ikke alltid rettferdig, men morsomt for tromsøværingen.

Strande: 2-3. Synes han klarte seg greit da han fikk muligheten. Fått lite tillit, noe som er synd for moldenseren.

Skjærvik: 3. Kom fra 4. div og fått meget godt med tillit. Morro for stopperen fra Lillehammer som også kan fungere som et skjold for å beskytte backfirereren mer mer kreative midtbanespillere rundt seg. Best som stopper og en mann for framtiden. Godt hent av Olsen.

Taaje 4 (+). Kom fra middelhavsfarer Kjelsås i postnordligaen og har tidvis imponert. Fembackslinjen til Rekdal passer hallingdølen bra der han ikke blir satt på så mange prøver langs bakken og kan stange unna med sine gode headinger. Også plukket endel målpoeng, men har samtidig hatt noen markeringssvikt i form av baklengs. Står ofte i veien noe som kanskje er den viktigste egenskapen en stopper kan ha.

Nouri - 5. Kammas beste i høst. Rutinert, flytter beina raskt og langt, god teknikk og med smilet på lur har han blitt en personlig favoritt. Noe usikker i posisjonsspillet. God nok for det øverste nivået.

Eng Strand: For lite spilletid. Bør få 5-6 kamper fra start neste år. Minimum.

Arzani: Ikke nok spilletid. Må lånes ut. Vet ikke om han er klar for postnord. Eidsvold?

Solbakken: 3-4 helt riktig på "flopplaget" halvveis i sesongen. Det ble for pent og pyntelig og lite trøkk. Tok opp hansken umiddelbart og har vist stigning i høst. Tatt steg fysisk og blitt mer framoverrettet i spillet sitt. Jeg må innrømme at jeg aldri blir helt klok på unge Solbakken, og sitter med en følelse av at han ikke får det helt ut i kamma. Bor mye fotball i gutten og det ser ut som han forlater Hamar for denne gang. Leken goal mot Ulf.

Lars Gunnar Johnsen: 2+. Stabilisatoren fra nord ble dessverre aldri helt det store på Briskeby. Spilling på kryss og tvers har aldri fenget gubbene på gamle sittan. For Solbakkens del var det bra at LGJ dro, da begge liker å trekke dypt for å hente kula.

Lønstad Onsrud: 3 (+). Leverte til en femmer første sesongen, svakere i fjor og noe svakere i år igjen. Det at han i det hele tatt har holdt ut nesten hele sesongen er imponerende i seg selv. Beinbrudd og en intensiv sesong har ikke vært optimalt for Onsrud. Han kommer til å bli bedre neste år og jeg håper han blir å finne på Briskeby.

Dieserud: 3-2. Fin frekvens i midtbaneleddet. Ble flyttet litt rundt om på kant og på midten noe som ikke er optimalt. Dieserud er dessverre skadeplaget. Håper han får orden på kroppen og får en god oppkjøring. Liker spilletypen, selv om sesongen ble skuffende sett under ett.

Krohnstad: Ikke nok spilletid. Fikk en marerittstart på kammakarrieren på Strømmen der Rekdal prøvde han på stopperplass. Håper dette preller av bergenseren og at han fortsetter å utvikle seg i ankerrollen. Usikker på nivået hans.

Kristian Eriken: 3+. Banker på døra og ber om å trene med laget og har siden faktisk fått fast plass i Rekdals system som passer han godt. Rekdal har satt pris på den lokale sliterens enorme løpskapasitet. Eriksen rykket ned til nivå 4 både i 2017 og 2019, og har taklet nivået bedre enn man kunne forvente. Enkelte har dratt det litt langt av at de er nærmest sjokkert over at han kan gjøre en jobb på dette nivået. Akkurat det er mer sjokkerende for meg. Nivåforskjellen i norsk fotball er ikke større enn det. Har vært en del av et lag som har vært vanskelig å slå. To målpoeng på en hel høst der han har spilt fast blandt de tre øverste er dog en del poeng for lite. Har blitt en publikumsfavoritt pga sin enorme innsats. Noe man heller ikke skal undervurdere.

Marcus Pedersen: 4+. 11 kasser på 1550 minutter er fine tall. Spesielt når man vet at den tidligere utenlandsproffen knapt hadde spilt fotball de siste 16 månedene. Ekstremt god til å bevege seg i boks ved innlegg. Pedersen har fått dårligere arbeidsforhold i høst med en mye mer defensiv spillestil og vært litt skadet. Noen kort for mye har det også blitt, selv om ikke akkurat det var uventet. Nå har han bevist at kroppen holder og det blir spennende å se hva som skjer videre med Pedersen. Vinnerskalle som tar av press fra medspillerne.

Enkerud 4(-). Enkistuta har 6 mål og 4 assist på 23 kamper noe som er en oppgradering fra i fjor. Jeg synes han så enda piggere ut i første halvdel av sesongen da han la ned en solid innsats i presspillet. Overraskende nok har han vært litt benk i høst og slitt med litt småskavanker. Enkerud kan se seg fornøyd med egen innsats og jeg håper han blir å finne i Fredvang Alle i 2021 også.

Daghim: 2-. Her traff vi dessverre ikke. Det skal sies at den danske unggutten har fått minimalt med sjanser. Merkelig!

Moses: Ble hentet halvveis fra fugla og har vært bedre enn forventet. Bra fysikk og drar på seg spillere. Også plukket bra med målpoeng. Ikke så god i relasjonene dog.

Svendsen: 4. Åpnet forrykende og var tidvis et angrep alene. Kunne med hell scorer enda flere og sloknet litt etterhvert. Solgt til fugla halvveis.

Sebastian Pedersen: Ikke nok spilletid. Jeg håper han får ett år til, selv om det er en stund siden han har vist noe på en fotballbane. Yngstebror Pedersen har vært en nomade de siste årene, men jeg håper han kan ta noen steg ved å få trygghet og gode rammer rundt seg på Hamar. Jeg mener det ligger noe latent i lysluggen.

Kvernstuen: IKke nok spilletid. Mannen fra Lom er nok av de som er mest skuffet over sesongen. Viste en del gode takter i preseason og var nesten tiltenkt en startplass før coronaen inntraff. Ståt med null starter. Dette er et godt eksempel på at fotball og toppidrett er marginer. Hva skjer videre med La Perla-utkjøreren?

Sildnes: 2+. Sildnes startet overraskende nok kun 6 kamper og vant sin første kamp fra start nå sist mot Øygarden. Personlig synes jeg "fotballinvalide" Sildnes fikk for mange sjanser i fjor og for få sjanser i år. Sånn sett går det opp i opp. Jeg har en våt drøm om at ridabugutten får det ut neste år. Han har mye bra i seg, men viser det for sjeldent. Mye sitter i hodet. Tre målpoeng er ett mer enn Eriksen.

Fysio Magnus Nilsen får forresten terningkast 5. Få skader og mye ekstrajobbing i en unntakssesong. Fortjener hyllest!

Jeg teller altså 30 spillere totalt som innom a-stallen til de grønnhvite i 2020. Ekstreme tall i en ekstrem sesong. Med 15 spillere inn i løpet av sesongen sesongen og 15 spillere på utgående kontrakt (ifølge HA) går vi inn i en spennende tid i møte. Hvem blir trener, ass.trener og sportsjef? Det er mange spørsmål og ikke optimalt. Jeg håper at klubben har en form for kontinuitet og det er viktig at man slipper å starte på null hver vinter slik man har gjort de siste årene.

Når det er sagt; Skal det satses videre med redningsmannen Rekdal, eller skal klubben gå en annen vei? Rekdal har gjort jobben og vel så det og skal ha veldig mye kred for det han har gjort, men jeg tror faktisk at kamma gjør rett i å gå en litt annen vei til neste år. Jeg hadde gått all in på Groruds Eirik Kjønø. Han har fått til mye i Groruddalen med lang mindre ressurser enn det man har tilgjengelig i kamma (Hemmat AS, investorer). Jeg liker mer langsiktig tenkning. Kjør debatt!

Takk for meg! Kamma for faen!


artigas
Posts: 136
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Sesongen 2021

Post by artigas »

Quadrophenia wrote: Mon Dec 14, 2020 8:08 pm Jeg forstår at det først og fremst ble brukt som et slags eksempel, men jeg må likevel understreke at jeg sier meg svært uenig i at vi bør gå for Knappen. Om vi skal spille en direkte fotball finnes det veldig mange som gjør dette med mer taktisk fleksibilitet og med større motivasjonsevner å bygge oppunder taktikken på.

Enkerud og Onsrud er ikke unike talenter i ligaen, men de er arbeidssomme som faen og har tydelig vist de holder nivået i OBOS (Enkerud ender opp med 7 mål, ikke 8, og det først og fremst som ving). I tillegg står de for den viktige faktoren, kontinuitet. Jeg forstår de vil ha en viss forutsigbarhet og de er jo også i en bransje der man ikke går etter tariff, men forhandler lønn. Da blir det litt et spill der begge parter gjerne spiller litt kostbar.

Matland har vært meget god i høst ja og foten hans er helt i Norgestoppen. Allikevel er jeg usikker om jeg vil at han skal få ny kontrakt. Se på baklengsmålet i går f.eks. Han har ikke kontroll bak seg. Vi har heller ikke råd til å ha en back som åpner som han gjorde i starten av sesongen. Da var han elendig og kostet oss poeng. Dette smerter meg dog litt å skrive for personen, Jo Nymo Matland, synes jeg er helt fantastisk. Han står for masse jeg savner hos moderne fotballspillere og har perspektiver og et menneskesyn jeg liker veldig godt. Og den foten er så bra at den burde ha blitt forsket på.
Som jeg skrev, deler jeg synet ditt på innsatsen og kvalitetene til LO og Enkerud, og behovet for kontinuitet, og jeg håper som nevnt inderlig også at disse to blir, det var ikke ment til forkleinelse for dem. Jeg bare stussa over at det kan virke som om spillerlogistikken plutselig står og faller på om Rekdal blir eller ei. Det handler vel kanskje litt om negativ vinkling i h-a.. Om Rekdal skulle glippe, noe som hadde vært veldig kjipt, håper jeg kontinuiteten ivaretas med Olsen, Frigård og en ny hovedtrener som ikke er så langt unna Rekdal. Men alle skal vel forhandle nå.


Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Sesongen 2021

Post by Primus »

Kammaforfaen wrote: Mon Dec 14, 2020 8:28 pm
Jeg har nedenfor laget en personlig vurdering av laget i form av terningkast. Følelser og forventninger er lagt til side. Kun basert på det som er prestert ute på matta.

Moro med børs! Sånne ting er naturligvis helt subjektivt, men 3 på Skjærvik? Sånn utifra forventninger før sesongen så må vel han i hvertfall være oppe på en femmer i min bok. Det samme gjelder Eriksen.
Ellers kunne tromsøværingene godt ha vært nede på stolpe, samme med Daghim. Dæven som de skuffa. Johnsen må jeg innrømme at jeg aldri så noen ting i, og mener at hans eneste gode kamp var som stopper. Skogvang tok seg opp i 2019, og var en av de jeg så for meg skulle ta obos med storm i år, men han var nok mentalt ferdig med Hamkam samtidig som Helstrup. Daghim har riktignok ikke fått mange mulighetene, men de han har fått har han utnytta fryktelig dårlig.

Ellers enig i mye av det du sier!
Støtter forøvrig alle positive innlegg om Matland, håper han får et år til hvis han ønsker det.


Kammaforfaen
Posts: 9
Joined: Wed Jul 22, 2020 1:30 pm
Been thanked: 7 times

Re: Sesongen 2021

Post by Kammaforfaen »

Som jeg skrev. Følelser og forventninger er lagt til side. Ikke alltid like lett for oss supportere. Det hadde blitt en annen børs om det skulle være med inn i bildet. Skjærvik har fått veldig mye tillit og er nok den som har overrasket mest ut i fra forventninger. Og det er gledelig.

Eriksen er litt i samme gata, men jeg hadde ganske mye større forventninger til han enn Skjærvik som kom fra nivå fem.

Hva tenker folket om formasjon neste år? Det har vært mer behagelig å være forsvarsspiller i en fembackslinje og denne omleggingen var en genistrek av Rekdal. Den var med på å skjule åpenbare mangler laget hadde akkurat da, samtidig som de framme har fått vanskeligere arbeidsforhold. Jeg er dog usikker på om det er veien å gå videre. Man må alltid tenke risiko/gevinst. Det ene går utover det andre slik matten tilsier. Det viktigste framover blir uansett å få penn på papir på de som skal danne kjernen i laget, og spille inn formasjonen deretter.

Kamma for faen!


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Jeg er begeistret for vingbacker, men synes helst vi skal spille 4-3-3 egentlig.

Jeg tror Taaje og Strømnes er gode nok til å spille alene som stoppere. Så kan Melga evt. spille høyreback også må vi ha inn en ny venstreback da. Matland anser jeg som for sval defensivt til å spille i en firer bak.

På midten kan vi da benytte Lønstad Onsrud som indreløper (som er hans ideelle posisjon tror jeg). Sentralt kan evt. Skjærvik spille eller vi kan hente en ny spiller. Kristoffer Hagen har nevnt Robin Rasch som en drømmespiller, men jeg tror ikke helt det er realistisk desverre. På den andre indreløperen kan vi benytte Eriksen, Dieserud eller Sildnes. Vi har med andre ord 4 ulike type indreløpere som holder bra nivå.

På topp har vi Moses, som jeg synes det bor veldig mye i (4 mål og 5 målgivende på 15 kamper er ålreit som ving). I tilegg har vi Eriksen, Enkerud (om han forlenger) som kan spille ving og midtspiss og også evt. Kvernstuen. Jeg tror Marcus P er ferdig så vi trenger en ny midtspiss.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Sesongen 2021

Post by Primus »

Jeg er svak for 3-4-3/5-3-2, så kunne gjerne fortsatt med det sålenge vi har tre solide midtstoppere slik vi har hatt siste halvdel av sesongen. Skulle vi få tak i Melga så mener jeg dette styrker 3-4-3-argumentet, da han har noen sterke kvaliteter offensivt(som vi sist så i den nydelige assisten hans mot oss).

Er åpen for 4-3-3 eller noe 4-2-3-1-variant, men det avhenger av hvem vi henter inn på midtbanen. Da Solbakken og Onsrud virker å forsvinne er midtbanen vårt et stort spørsmålstegn. Dieserud kan steppe inn, samme med Eriksen, men synes ellers det er litt tynt.


sibramo
Posts: 2
Joined: Thu Dec 10, 2020 11:24 pm

Re: Sesongen 2021

Post by sibramo »

HA melder at klubben er i forhandlinger med Olsen.


Toten es delendam
artigas
Posts: 136
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Sesongen 2021

Post by artigas »

Og der er det enighet med Stabæk om Solbakken. Type «millionovergang».


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Og Dieserud legger opp pga problemer med ryggen. To midtbanespillere ut på samme dag?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply