Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Spillere, kamper, overganger etc.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by rusk »

Dahle inn ja.... Den så jeg ikke komme :D

Farlig å være for optimist som Kamma-supperter, men jeg er enig med GSP i at dette ser veldig bra ut. Spørsmålet er forsvaret. Jeg synes det er litt tynt der med 2 spillere ute med lange skader.


GSP
Posts: 756
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by GSP »

Dagbladet tipper opprykk, men kun fordi avdelingen ellers er svak. Vi får sjå da vettu, vinner med 15 poeng! (Jada, i dag er det lov å være breial! :mrgreen:)

http://www.dagbladet.no/2016/03/23/spor ... /43563711/


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1661
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 84 times
Been thanked: 124 times
Contact:

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by Quadrophenia »

Tipper det kommer inn en defensiv spiller til. Baldvinsson er skadet skjønte jeg så da blir det kanskje ikke han før evt. i sommer.

Viktig at vi ikke tar for lett på dette nå som vi har fått favorittstempelet. Knallhard jobb som kreves av alle sammen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by rusk »

Vanskelig å være uenig med Dagbladets tips, selv om jeg ikke er helt overbevist om at avdelingen er så svak som de skal ha det til. Det er vel 5-6 lag som kan stable opp ganske ålreite lag. Tenker da på Elverum, Byåsen, Nardo og muligens Hønefoss, selv om troppen deres ikke inneholder all verdens kjente navn. Mye ungt og ukjent.

De to andrelagene vi har i avdelingen vår kan være skumle. Ingen av de kommer til å rykke ned, men tradisjonen tro skal de vel ta majoriteten av poengene sine på høsten. F.eks møter vi RBK 2 andre uka i oktober. Det er ikke sikkert det er så mange juniorspillere med da.

Og så er jeg litt usikker på hvorfor Dagbladet har tippet Strindheim helt nederst. Bak Tynset til og med.

Men uansett; det eneste som duger for Kamma i år er opprykk. Alt annet er fiasko. Så enkelt er det, og det kunne man gjerne vært tydelig på fra klubben også. Kamma i 2.div er naturstridig.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by rusk »

Første kamp etter ferien er ferdigspilt og vi er samtidig halvveis i sesongen. «Opprykksåret» kan bare skrinlegges og alt handler om å sikre plassen for neste år, samt at Knappen får fortsette byggingen av laget med tanke på neste år. Blir ikke noe enklere å rykke opp da akkurat…

Må innrømme at første halvdel av sesongen har vært tidvis frustrerende. Før sesongen hentet vi relativt store navn i 2.div-sammenheng; Semou, Yabre, Jagne, M. Hagen, Solli Rønning, Dahle. Det viser seg jo også at vi i år igjen har havnet i en svak avdeling. Hønefoss var totalt i oppløsning etter fjoråret og bygger fra bunnen i år, trønderlagene er jevnt over svake og både Dala, Sundet og Gjøvik har sitt å stri med. Med andre ord skulle alt ligget til rette for at vi kjempet om opprykk, men så er vi altså langt unna. Veldig langt unna. Jeg synes det er mer plan over det som skjer utpå bana nå etter at Knappen kom inn, men det hjelper liksom ikke når resultatene blir som de blir.

Jeg synes det er veldig vanskelig å peke eksakt på hvor skoen trykker, men det føles som vi har en slags negativ x-faktor. Vi er verst når det gjelder. Vi klarer ikke avgjøre de jevne kampene. I år har vi 1 kamp der vi har klart å avgjøre en jevn kamp til vår fordel. Det er mot Molde 2. I de øvrige seirene har vi vært helt overlegne både i spill, sjanser og mål (selv om vi bare slo Tynset 1-0). Det er veldig bra å være overlegne altså, misforstå meg ikke, men det tegner seg et bilde av at vi har for mange solskinnsspillere. Gode når alt går veien, men går i for liten grad i krigen. For hva skal man si om å ikke møte opp til årets viktigste kamp og tape 5-0 mot Elverum!! Eller å kaste bort poeng på overtid mot Sundet og Gjøvik-Lyn. Eller slippe inn mål ut av ingenting mot Nardo, Strindheim og Hønefoss. 5 av de 17 målene som er sluppet inn i år har kommet i løpet av de siste 2 ordinære minuttene av kampen! Det er relativt unormalt det og.

Jeg er ikke voldsomt imponert av moralen i laget med andre ord. Ikke med disiplinen heller. En ting er at de pådrar seg alt for mange kort, men det som irriterer meg mest er at Knappen må stå å hyle og skrike på spillerne for å gjøre jobben sin…… og så gjør de ikke jobben sin likevel!

Så det føles som vi har en spillergruppe som burde prestert vesentlig bedre og mer stabilt enn de har gjort til nå i sesongen. Det er også noe med det å bygge et lag som er noe mer enn summen av enkeltspilleres ferdigheter. Synes ikke Kamma 2016 fremstår som noe utpreget sterkt kollektiv.

Opprykkstoget har som nevnt gått. Jeg håper vi i siste halvdel av sesongen får se et Kamma som først og fremst plukker flere poeng, samt at Knappen får til å bygge et LAG. Hvis det er spillere som ikke vil dedikere seg 100% til dette, så håper jeg de får lov til å finne seg en annen klubb. Det holder ikke med 90%.


GSP
Posts: 756
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by GSP »

Rusk: Word! Der skriver du det jeg ikke har klart å sette ord på i hele dag. Faen så frustrert, faen så forbanna og FAEN SÅ SKUFFA!


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by bim »

rusk wrote: Må innrømme at første halvdel av sesongen har vært tidvis frustrerende. Før sesongen hentet vi relativt store navn i 2.div-sammenheng; Semou, Yabre, Jagne, M. Hagen, Solli Rønning, Dahle.
Hva er det egentlig som forventes av spillerne som hentes inn? Det virker på meg som om de innhentede spillerne kritiseres veldig enkelt, mens lokale/junior spillere slipper veldig enkelt unna. Hadde de nevnte spillerne vært så gode som det forventes her inne, hadde de strengt talt aldri vært Ham-Kam spillere. Uten spillere som Yabre, Semou, Solli Rønning og til dels Dahle og Jagne er jeg redd situasjonen hadde sett langt styggere ut.

At laget faller sammen når de slipper inn mål, handler nok mere om dårlig lagmoral og mangel på vilje fremfor spillermateriale. De fleste av oss ønsker nok et lag som spiller med hjertet uten på drakta. Men det betinger jo at vi har spillere som faktisk elsker klubben, fansen og ledelsen. Du klarer ikke å tvinge på enn spiller kjærlighet for en klubb, det må komme innenfra. Å dra frem pisken vil i hvertfall aldri hjelpe.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1661
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 84 times
Been thanked: 124 times
Contact:

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by Quadrophenia »

Jeg tror at det faktumet at vi ligger 11 poeng bak Elverum skyldes hovedsakelig Kent Bergersen. Man visste før sesongen at han ikke var en glimrende taktiker eller en spesielt autoritær trener, men at han hadde såpass lite innsikt og såpass lite respekt i spillergruppa trodde jeg ikke. Når man før sesongen ikke trener nok fysisk slik at spillerne rett og slett ikke har kapasiteten til å stå løpet ut i 90 minutter blir utgangspunktet svært dårlig. Når spillere i tillegg helt tydelig lar vær å delta på løpetrening, men heller velger å stå å skyte, rett foran hele spillergruppa, undergraver også det trenerens autoritet. Vi var ikke klare fra start, verken mentalt eller fysisk og vi mister opprykket i Elverum når vi taper 0-5. Der gav vi Elverum en utrolig selvtillit og vi ødela vår egen. Det stod for meg tydelig at vi ikke var forberedt til kampen og at spillerne ikke var motiverte nok. Dette var Kenta og resten av trenerapparatet sitt hovedansvar.

Med det fritar jeg absolutt ikke spillerne fra noe skyld. Spesielt de rutinerte burde løftet spillergruppa og satt standarden i langt større grad enn de har gjort, men treneren skal trykke på de riktige knappene slik at alle ihvertfall føler et ansvar for lagets beste, om man så er oppvokst på vestlandet eller på Hamar.

Man kan i tillegg legge til at vi er i en utrolig svak avdeling og det er få lag som har evner til å true et lag som har vært så i flytsonen som Elverum. De kan gjøre en dårlig kamp, men likevel avgjøre kamper på enkeltprestasjoner. At vi ikke har vært på det samme nivået er jævlig dårlig, men man kan se en tydelig forskjell mellom opprykksesongen 2010 og denne da vi bare hadde 5 poeng mer enn nå etter halvspilt sesong. Da var det KFUM som var vår største konkurrent og de hadde like mange poeng som oss. Det var med andre ord en langt jevnere avdeling.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by rusk »

bim wrote:
Hva er det egentlig som forventes av spillerne som hentes inn? Det virker på meg som om de innhentede spillerne kritiseres veldig enkelt, mens lokale/junior spillere slipper veldig enkelt unna. Hadde de nevnte spillerne vært så gode som det forventes her inne, hadde de strengt talt aldri vært Ham-Kam spillere. Uten spillere som Yabre, Semou, Solli Rønning og til dels Dahle og Jagne er jeg redd situasjonen hadde sett langt styggere ut.

At laget faller sammen når de slipper inn mål, handler nok mere om dårlig lagmoral og mangel på vilje fremfor spillermateriale. De fleste av oss ønsker nok et lag som spiller med hjertet uten på drakta. Men det betinger jo at vi har spillere som faktisk elsker klubben, fansen og ledelsen. Du klarer ikke å tvinge på enn spiller kjærlighet for en klubb, det må komme innenfra. Å dra frem pisken vil i hvertfall aldri hjelpe.
Mulig du misforstår meg, bim. Jeg kritiserer ikke nyervervelsene spesielt, jeg bare påpeker at vi har hentet spillere som skal være på en helt annen hylle enn våre konkurrenter uten at det har gjort oss til en opprykkskandidat. Ser ingen grunn til at andre skal slippe billigere unna i kritikken. Imidlertid så klarer jeg ikke helt å være like kritisk til våre 16-åringer som til de rutinerte. For ordens skyld, så synes jeg Semou og Solli Rønning har vært våre beste spillere så langt i sesongen.

Det du skriver i starten av ditt andre avsnitt er jo nøyaktig samme konklusjon som jeg trekker. Kvaliteten i troppen er der, men det skorter på andre områder. Men jeg tror ikke man behøver trekke klubbfølelse inn i dette. For meg handler det mer om yrkesstolthet og holdninger. Hvis du har arbeidstid fra 8-16, så går du ikke hjem kl 15.30 hver jævla dag....


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hamarkameratene 2016. Opprykksåret.

Post by rusk »

Vi har vel visst det siden før sommerferien, men endelig er det avklart at Elverum rykker opp. Gratulerer til de. Samtidig er det 8p og en enorm fordel på målforskjellen ned til Sundet. Med andre ord blir vi nummer 2 i dette årets 2.divisjon. For min del er det det samme som nok en fiasko-sesong. Så nådeløst er det fra min side, uansett hva gamle Kamma-trenere måtte mene om forventninger og press.

Imidlertid er ikke alt svart. På langt nær. Vi har kun 2 tap i sesongen. Etter ferien har det gjennomgående vært bra drag i gutta. Fasiten på de 11 kampene er 7 seiere og 4 uavgjorte. Vi har også i mange matcher mot god motstand vist veldig gode takter. 4-1 mot Blink, 5-0 mot Brattvåg, 5-0 mot Byåsen, 3-0 mot Hønefoss og 2 klare seiere mot Brumunddal. Siste 9 kamper har vi sluppet inn bare 5 mål. Vi har et spisspar som til sammen har levert 28 mål. Jeg synes vi jevnt over fremstår med bedre plan i spillet enn. Knappen har gjort mye bra der. Veldig bra alt dette!

Problemet er at vi likevel ikke har opprykkstakt på noe tidspunkt i løpet av sesongen. Om man ser på lederlagene i de fire avdelingene, så har de ganske nøyaktig 2,5 poeng i snitt. Våre siste 11 kamper gir snaut 2,3. Vi har bare tatt inn ett poeng på Elverum på disse kampene. Jeg har også en litt lei følelse av at vår avdeling har vært svakere enn vi trodde.

Og mange av de uavgjorte vi har fått virker så ufattelig unødvendige. Vi ga bort 2-0 mot Sundet hvor det ene målet kom 3 minutter på overtid, 2-2 mot Gjøvik-Lyn etter å ha ledet 2-0 frem til 89.minutt. 2-2 mot Molde 2 etter å ha ledet 2-0 frem til 87.minutt. 0-0 mot Elverum etter ha spilt med en mann mer i 80 minutter og 2-2 mot Strindheim etter å ha spilt en drøy omgang med en mann mer. Noen blemmer MÅ man tåle, men summen av dette er et lag alt for ustabilt til å kjempe om opprykk.

Så hva er det som skiller oss fra opprykkstriden i år? Jeg mener vi har en spillerstall som er god nok. Jeg mener vi har en trener som er god nok. Jeg mener vi har en spillestil som passer laget godt. Så jeg mener utfordringen ligger i gjennomføringen. Jeg stiller spørsmål ved viljen og profesjonaliteten til spillergruppa når vi gang på gang ryker på slike poengtap som jeg nevner over. Hvor er indrejustisen? Hvem tar tak når for mange begynner å henge med huet? Hvem tar tak når enkeltspillere bryter ut av det avtalte og går på tvers av kollektivet? Jeg gremmes når jeg ser at Knappen må stå og pese og mane spillerne sine så mye som han har gjort i en del kamper.

Foran neste sesong, så håper jeg først og fremst man klarer å beholde nøkkelspillerne fra årets sesong. Da tenker jeg på spillere som Yabre, Rise, Jevne Hagen, Semou, Rønning, Jagne. Unggutta våre må bare fortsette å ta steg videre. Det er mange spennende spillere der, nå sist Solbakken. Så er det noen av spillerne man må ta en tøff evaluering av. Skal Holst satses på videre som førstekeeper? Hvordan skal man få Dahle til å prestere på toppnivået vi vet han har, i stedet for tidvis å fremstå som relativt umotivert, for da er han ikke verdt å ha med videre. Skal Blaka bare være «supersub»? Har Ødegård noe videre utviklingspotensiale, eller står han i veien for Bratberg Lund? På tide og si takk og farvel til Ødegård og Woo Enger?

En solid stoppermakker til Yabre er noe som står høyt på min ønskeliste. Og selv om det smerter meg å si det, så begynner jeg å miste troa på Holst som førstekeeper. Utover det synes jeg vi har en bra mix i spillerstallen og bra med kvalitet. Men kvalitet inkluderer også gjennomføringsevne, lederegenskaper og vinnervilje. Jeg håper noen står frem og viser mer av det, evt om vi henter inn noen som har disse egenskapene.

Blir ikke noe enklere neste år med kun 2 avdelinger. Vi har et ålreit utgangspunkt og om det ikke er noen økonomiske lik i lasten, så skal det være mulig å bygge dette videre til å bli et opprykk neste år.


Post Reply