Overganger 2022

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Tror Berisha er ferdig. Tror ikke det er eliteseriestandard på han dessverre. Trodde ikke det var 1.divisjonsstandard heller, men det var det jo absolutt.

Han har sikret seg en ålreit kontrakt med en middels klubb i 1.div eller en bra klubb i 2.div han nå. Absolutt et steg opp. Vi får heller hente en annen yngre "Trysling".


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Skal forsøke å lage en oversikt over hver lagdel og hva jeg tror vi gjør og hvem jeg vil ha inn. Vi begynner med keeperplassen:

Hagen tror jeg er god nok, men det er vanskelig å se for seg hva nivåforskjellen gjør med spillere. Jeg trodde Jaro skulle være en god Obos-keeper også etter å ha vært klasse i postnord, men han var i beste fall middels. Som reserve bør vi kanskje få inn noen? Jendal kan kanskje ta det? Har vært god for Arendal og har kontrakt ut 2022. Jaro tror jeg nok er ferdig. Samtidig jobber han som keepertrener i yngres nå så det kan være han blir tredjekeeper på samme lave lønn som nå. Da må han isåfall bli norsk statsborger slik at han ikke tar opp en av plassene for utlendinger.

Om vi skal ha inn en ny keeper er det enten en som pusher Hagen i litt større grad enn Jendal/Jaro eller at vi er i forkant av et Hagen-salg. Om han fortsetter som i år tror jeg et salg kan være aktuelt allerede i løpet av den kommende sesongen. Potensielle signeringer kan da være:
- Markus Olsen Pettersen (22), Brann. Stort potensiale og endel eliteserieerfaring. Et stykke unna i Brann. Kanskje ikke god nok.
- Mathias Dyngeland (26), Elfsborg. Vært andrekeeper i Elfsborg og ble lånt ut til vif, men har foreløpig vært andrekeeper da også. Jeg så en (ekkel) kamp mellom vif2 og Kil tidligere i år og da var han totalt dominerende.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by GSP »

Jeg vet ikke om Jaro kan komme "unna" utlendingskvota på samme måte som de gjør i hockey, lurer på om ikke regelverket innen fotballen sier noe om hvor mange av 25 spillere som må være utviklet av klubber i Norge. Dette er pdd 16, som betyr at det er plass til 9 såkalte "frie spillere". Jaro vil uansett regnes i denne gruppen på 9, uavhengig av om han får (og ønsker) norsk statsborgerskap.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Overganger 2022

Post by Corrales »

Jeg er også av den oppfatning at Lindqvist bør beholdes. Det er selvfølgelig noen utfordringer med pollen osv, men årets sesong var vel ganske mye verre enn vanlig. I tillegg hadde han et veldig dårlig grunnlag før han ble signert. Synes han tidvis har vært lysende etter at han fant formen og han har tilfører laget noe med faren sin som er sårt tilrengt. Den tror jeg kommer enda bedre til sin rett i EL hvor man antagelig må kontre en del. Får han en god treningsvinter så er han fort den i dagens Kamma-stall som har bedre forutsetninger for å ta nivået neste år.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Stoppere: Rogers er spennende, men man har sett noen svakhetstegn nå utover sesongen. Han er ung fortsatt så om han ikke er for dyr er jeg veldig positiv. Skjærvik og Opsahl er også gode selvom de er litt variable. Stort potensialet, men vi behøver en ordentlig leder som har eliteserienivået inne, klink. Solholm Johansen-type. Vil også egentlig ha en venstrebent stopper på venstre stopperplass. Kurucay er jeg usikker på om holder elitenivå og Strømnes er nok ferdig selvom jeg liker han. Klarte ikke å etablere seg på et svakt Stabæk da han var der.

Potensielle fortsterkninger i Norge: Torbjørn Heggem (22), Sandnes Ulf. Venstrebent og fortsatt spennende selvom han har hatt en variabel sesong sammen med Sandnes. Rosenborgprodukt. Kontrakt ut 2022 så sikkert ikke dumt å gi han en sesong til før vi evt. henter han gratis.

Sebastian Jarl (21), Sarpsborg 08. Veldig nære et lån nå i høst. Ham-Kam valgte å ikke hente han og heller spare pengene til neste sesong, noe som viste seg å være en helt riktig beslutning. Jarl er en av mange spennende unggutter som er fostret opp i Kjelsås de siste årene. Omskolert fra midtbane til stopper i Sarp, men har vært et stykke unna å etablere seg som stopper der. Er høyrebent så blir med det trolig en direkte konkurrent til Rogers/Opsahl/Kurucay. Vil heller ha en venstrebent eller en fysisk ledertype.

Solomon Owusu (26), Odd. Hentet til Odd fra Raufoss før denne sesongen, men har ikke klart å etablere seg i et skadeplaget ODD-forsvar. Jeg tror han ville passe meget bra sentralt i vår treer bak. Enorm fysikk og rask. Ikke nødvendigvis så dyr selvom han har kontrakt ut 2023.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Ser ut som dere får viljen deres gjeldende Lindkvist:

https://www.h-a.no/2021/sport/hamkam/st ... lindkvist/


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Venstreback: Per nå har vi to spillere med kontrakt neste år på den her posisjonen (Arzani og Kobe) og en som sportslig ledelse sier er ønsket med videre (Lindkvist). Om Lindkvist signerer ny kontrakt kommer vi ikke til å gjøre noe mer på den posisjonen her. Jeg har nevnt min skepsis mot Lindkvist tidligere i den tråden her, men han har også såpass med spennende kvaliteter at det utvilsomt blir spennende å se han et nivå opp. Kobe Hernandez-Foster høres veldig spennende ut synes jeg og er en bra utfordrer. Arzani blir sannsynligvis lånt ut. Vet ikke om man skal regne Niklas Rekdal som venstreback, men siden han har mest spilletid her blir det vel det. Han tror jeg er ferdig i klubben nå, og det er nok helt greit.

Om det ikke blir ny kontrakt med Lindkvist må det hentes inn en ny her. Usikker hvem? Vikstøl i Viking har mye rutine og er på utgående, men føles allikvel urealistisk. Fredrik Carson Pedersen i Grorud skal være veldig lovende, men det blir veldig ungt i såfall. Samme med Møller Wolfe i Brann. Jeg tror ikke de gjør noe særlig her.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

Høyreback: Her er Melga bankers. Jeg er neste helt sikker på at han takler eliteserien på en bra måte. Han har erfaring derifra og er så godt trent. Bak han har vi hatt Krillen nå og han er jeg langt mer usikker på. Tror ikke han er eliteseriemateriale. Vil ha inn en ung backup til Melga her. Kanskje Kamanzi i RBK, som har vært lånt ut til Ranheim. Tror han kan gjøre det bra på vingbacken. Ellers har vi Torje Wichne i Jerv da. Delvis fordi det hadde vært artig å ha en firling (hvorav 3/4 spiller fotball på høyt nivå), men mest fordi han har vært god i år.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
antevitaic
Posts: 87
Joined: Fri Feb 09, 2018 6:47 pm
Has thanked: 22 times
Been thanked: 19 times

Re: Overganger 2022

Post by antevitaic »

Eigentleg ikkje så fan av å henta spelarar som rykkar ned, då dette kan bli ein lei uvane for visse, men kanskje kunne Joachim Olsen Solberg (fyller 33 i april) vore noko? Ikkje den hurtigaste, men har ein god venstrefot og kunne vel såleis spelt venstre stoppar. Har berre starta 7 gongar for Mjøndalen i år. Spelte òg lite i 2020, men leverte 8 målgivande i '19. Kan fortsatt vera potensiale der om kroppen funker.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2022

Post by Quadrophenia »

antevitaic wrote: Wed Nov 17, 2021 4:21 pm Eigentleg ikkje så fan av å henta spelarar som rykkar ned, då dette kan bli ein lei uvane for visse, men kanskje kunne Joachim Olsen Solberg (fyller 33 i april) vore noko? Ikkje den hurtigaste, men har ein god venstrefot og kunne vel såleis spelt venstre stoppar. Har berre starta 7 gongar for Mjøndalen i år. Spelte òg lite i 2020, men leverte 8 målgivande i '19. Kan fortsatt vera potensiale der om kroppen funker.
Har også tenkt litt på han. På mange måter Krokstadelvas Jo Nymo Matland. Vet ikke helt hvorfor han ikke har spilt mer. Må være tempoet eller noe. Om han ikke har løpskraft nok til å spille i Mjøndalen tror jeg ikke han har det hos oss heller desverre.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply