Sesongen 2022

Spillere, kamper, overganger etc.
GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sesongen 2022

Post by GSP »

Kamma wrote: Thu Oct 06, 2022 3:44 pm Noen som vet hvordan kvalifiseringen spilles i år?
Det er da vel helt uvesentlig for oss? :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Kamma
Posts: 43
Joined: Sat Nov 07, 2020 6:48 pm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Sesongen 2022

Post by Kamma »

GSP wrote: Thu Oct 06, 2022 8:35 pm
Kamma wrote: Thu Oct 06, 2022 3:44 pm Noen som vet hvordan kvalifiseringen spilles i år?
Det er da vel helt uvesentlig for oss? :mrgreen:
Selvsagt :lol:


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2022

Post by Quadrophenia »

https://www.h-a.no/2022/sport/hamkam/ek ... tillingen/

Jeg liker i utgangspunktet politikken og mener klubben bør satse mer på enda flere langsiktige løsninger. Nei, de er ikke attraktive for de beste 22-24-åringene som Hagen påpeker, men det finnes mange yngre spillere som klubben kan knytte til seg og videreutvikle. Bare å se på Opsahl, Skjærvik og Kobe som eksempler på dette.

Men når det gjelder Melga synes jeg klubben bør se bort fra denne politikken og tilby han lengre kontrakt. Han har mest mål og målgivende i klubben nå og er viktig utenfor banen også både som profil mot supportere og sponsorer og som ledertype i garderoben.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2022

Post by Gjendineggen »

For å være ærlig, så forstår jeg ikke problemet med policyen til klubben her. Det er for meg et sunt utgangspunkt at vi ikke knytter til oss aldrende spillere på langtidskontrakter, men at det ikke er skrevet i stein, og at unntak kan gjøres i de rette situasjonene.

Melgalvis er typisk et sånt tilfelle, og jeg er 99% sikker på at klubben kommer til å konkludere med det samme.


GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sesongen 2022

Post by GSP »

Melga er et åpenbart eksempel på når unntaket bør være det soleklare valget. Noe av utfordringen vil jeg tror ligger i at man kanskje ikke ønsker å gi Enkerud det samme, og dermed blir sittende litt i en skvis overfor en annen spiller som også har vært utrolig viktig for klubben.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2022

Post by Gjendineggen »

GSP wrote: Sat Oct 08, 2022 4:00 pm Melga er et åpenbart eksempel på når unntaket bør være det soleklare valget. Noe av utfordringen vil jeg tror ligger i at man kanskje ikke ønsker å gi Enkerud det samme, og dermed blir sittende litt i en skvis overfor en annen spiller som også har vært utrolig viktig for klubben.
Jeg kan til en viss grad forstå det, men samtidig har Enkerud og Melgalvis hatt vidt forskjellig påvirkningskraft i år, mens Enkerud i tillegg har erfaring og er en mye bedre spiller enn Enkerud på dette nivået. Men Enkerud har nok en sterk standing i gruppa og er populær blant fansen, så jeg kan forstå at det blir reaksjoner om kun én av de får to nye år. Men situasjonen ville vært helt lik selv uten denne policyen. Jeg tviler på at det da heller ville vært aktuelt å gi Enkerud to nye år så lenge vi fortsatt er i Eliteserien - eller i OBOS for den saks skyld, mens Melgalvis derimot fort ville fått toårskontrakt.

Skal ikke ta noe fra Enkerud, for han har overrasket meg positivt i år, spesielt da i vårsesongen. Men han er det mulig å erstatte med en bedre spiller under 30 - selv for HamKam.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2022

Post by Quadrophenia »

JM oppsummerte det etter kampen igår. For en sesong for Kamma. Han sa egentlig tidenes sesong for klubben. Jeg vet ikke det, men han har utvilsomt et poeng.
  • A-laget klarer seg
Dette er selvfølgelig det viktigste som får konsekvenser for hele klubben i alle ledd. Eliteserie neste år betyr at klubben får ta del av den nye mediepotten, som er langt større enn tidligere og klubben kan fortsette å bygge opp administrasjonen og forsterke spillerstallen. Det blir lettere å skrive nye kontrakter med de som vi vil ha med videre (Bjørlo, Melga og Onsrud må gjerne signere idag) og det blir lettere å rekruttere nye kvalitetsspillere inn. Også kan man legge til fortsatt interesse, masse artige kamper neste år og den synergieffekten det gir til en by å ha et lag i den øverste divisjonen i den klart mest populære idretten.
  • Rekrutt rykker opp
Veldig viktig for rekrutteringen av yngre spillere. Tiden SKAL være forbi da vi mister talentfulle unggutter i nærområdet til andre klubber på østlandet. Den neste Hedenstad og Håvard Storbæk, Anders Trondsen, og kanskje med tiden, den neste Ruben Gabrielsen, skal spille i Ham-Kam. 3.divisjon har et mye høyere nivå og seriøsiteten der er langt større enn nivået under. Vi kommer ikke til å ta noen 7-0-seire over topplag på det nivået tror jeg og det er bra for spillerutviklingen. Så handler det om at de holder plassen neste år.
  • Spillersalg
Grovt regnet har vi dratt inn 20-25 millioner på spillersalg i år. Det er ekstremt mye mer enn vi har tjent tilsammen de siste 10 årene. De fleste av disse pengene går nok til utvikling av klubben, men jeg håper også endel kan investeres i nye spillere. Gjerne spillere som har videresalgspotensiale
  • Akademiklassifisering
Michelsen nevnte også at vi tar steg i akademiklassifiseringen. Jeg vet ikke helt hva det innbebærer, men sånn jeg har forstått det handler det om at man oppfyller en rekke krav og kriterier som gjelder spillerutvikling. Vi har allerede en stjerne i det her systemet, men nå får vi kanskje to da? Uansett betyr det at vi driver godt i yngres avdeling. Det vises også at vi satser på utvikling av spillere gjennom at vi nå skal ansette trener på g17, trenerutvikler og fysisk trener.
  • Ny tribunedel
Det er trist og leit at sittan rives og det er negative ting med at kapasiteten blir redusert. Men alt i alt finnes det vel også mange positive aspekter ved det. NFF har vært veldig kritiske til sittan sikkerhetsmessig så nå slipper vi forhåpentligvis mer mas derifra. I tillegg blir det kanskje en mer moderne tribunedel med toaletter og kanskje også en kiosk. Og det betyr kanskje også at vi får gjort noe med det gamle klubbhuset slik at Briskeby blir hakket mer helhetelig. Hadde gjerne sett at det ble bygget en bortetribune på denne delen som hadde gjort gode ting for dynamikken mellom syngende supportere. De hører hjemme på kortsidene mener jeg. Det må også nevnes at, ved at kapasiteten reduseres, skapes en større etterspørsel etter billetter og det ser fullere ut oftere. Dette er positivt.
  • Damelag
Fra neste år får vi Fart inunder Ham-Kam-fanen. Dette er gledelig og svært viktig, både for omdømmet til klubben og appelleringen til flere av Hamar og omegns potensielle tilhengere. Det blir morsomt å følge nok et grønnhvitt seniorlag.

Det her blir en meget spennende vinter og vår. Jeg håper virkelig at administrasjonen vokser, at Espen Olsen blir i klubben, at mange av spillerne får ny kontrakt, at vi forsterker der det trengs og at det blir kontinuitet i styret. Vi har et meget godt utgangspunkt nå og det gjelder å bygge videre på det. Jeg gleder meg!


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
artigas
Posts: 135
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Sesongen 2022

Post by artigas »

Brotangen inn i trenerteamet. Han fyren har jeg hatt klokkertro på lenge. Veldig spennende. Har drevet med noe veldig spennende greier på idrettshøgskolen.


Post Reply