Ham-Kam - Molde

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1657
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 82 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Ham-Kam - Molde

Post by Quadrophenia »

Jeg ønsker å si noe om mitt forhold til Molde. Jeg hater Molde!

Norsk fotball er så kraftfull, vakker og tilgjengelig fordi den er åpen, nære og den er din og min. Den er ikke perfekt, men har sine flekker og småfeil. Det gjør den menneskelig og genuin, som livet sjæl. De aller fleste klubbene i Norge har vært bevisst denne fordelen vi har og og de fleste klubber omfavner det og dyrker det. Det samme gjorde også Molde en gang i tiden. De hadde lokale hengslete gutter som Petter Rudi og "de tre s'ene". De spilte det som ble betegnet som "rævafotball". Og de samlet folket på Møre på sin slitne, men egne Molde stadion. Det ble et bra fotballag, men ikke en "seiersmaskin".

Fotballen har lenge tiltrukket seg pengefolk og når ikke bekreftelsen fra Hegnars lakeier eller andre pengefolk holder, søker man seg glans og solskinn andre steder. Og hva er det som trekker folkets oppmersomhet til seg? Jo, nemlig fotballen. Så Røkke og Gjelsten går med mye kraft inn i Molde FK. Fotballinteressen er sikkert tilstede, men det er også lysten på å styre fotballklubben som et finansprospekt. De bygget ny stadion for noen hundre millioner. Altfor stor slik at den står som et nakent skjellett og kun en sjelden gang i blant lyser noe som minner om folkefest. De bygde også administrasjon, markedsavdeling, ansatte "managing director" CFO, "market director". Ikke matris, men "kit man". De ble proffe, store og skulle måle seg med "det beste fra utlandet". Om de har tatt norsk fotball et steg fremover som et eksempel på profesjonell klubbdrift? Ja, det kan være, men de har først og fremst tatt sportslige steg sjøl. Samtidig har de distansert seg fra folket og mistet den gamle lekne uperfekte Molde på veien. Det reflekteres spesielt gjennom tilskuerantallet på stadion som nå selvfølgelig har et sponsornavn. Det er en liten by, for all de, men at laget med norges absolutt største fremgang de siste 10 årene har så mange tomme seter hver eneste hjemmekamp forteller veldig veldig mye.

Molde er alt det motsatt av det jeg elsker med norsk fotball. Der resten av fotballnorge er genuine pølser og kald kaffe er Molde "marketing" og "branding". Der resten er flekkete og uperfekt er Molde analytisk og maksimerende. Der resten av fotballnorge er ditt og mitt er Molde millardærenes. De er ansatte og kunder, vi er Kamerater! Knus de Kamma!


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
JanErik
Posts: 39
Joined: Sun Oct 17, 2021 4:30 pm
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: Ham-Kam - Molde

Post by JanErik »

Hva er det som skjer i pausa? Gjør en fin førsteomgang mot Viking og Molde, men så er det totalkollaps i 2. omgang..


SpellSpar
Posts: 85
Joined: Fri Nov 18, 2022 11:18 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Ham-Kam - Molde

Post by SpellSpar »

Rett og slett stusselig. Personlige feil koster oss dyrt.
Klarer vi å heve oss mot Tromsø? Usikker. Etter det møter vi et VIF som ser ut til å ha funnet igjen litt av formen. LSK hjemme, RBK borte og Glimt borte oser heller ikke poeng. Worst case står vi fortsatt på 6 poeng når vi møter Odd hjemme i slutten av jui. Og da brenn det på dass :shock: Men vi får håpe gutta klarer å finne tilbake til Sandefjord/Godset-holdningen og at Halvor kommer inn og bidrar til litt mere stabilitet bakover.


Post Reply