Ham-Kam - Molde
Posted: Thu May 04, 2023 12:37 pm
Jeg ønsker å si noe om mitt forhold til Molde. Jeg hater Molde!
Norsk fotball er så kraftfull, vakker og tilgjengelig fordi den er åpen, nære og den er din og min. Den er ikke perfekt, men har sine flekker og småfeil. Det gjør den menneskelig og genuin, som livet sjæl. De aller fleste klubbene i Norge har vært bevisst denne fordelen vi har og og de fleste klubber omfavner det og dyrker det. Det samme gjorde også Molde en gang i tiden. De hadde lokale hengslete gutter som Petter Rudi og "de tre s'ene". De spilte det som ble betegnet som "rævafotball". Og de samlet folket på Møre på sin slitne, men egne Molde stadion. Det ble et bra fotballag, men ikke en "seiersmaskin".
Fotballen har lenge tiltrukket seg pengefolk og når ikke bekreftelsen fra Hegnars lakeier eller andre pengefolk holder, søker man seg glans og solskinn andre steder. Og hva er det som trekker folkets oppmersomhet til seg? Jo, nemlig fotballen. Så Røkke og Gjelsten går med mye kraft inn i Molde FK. Fotballinteressen er sikkert tilstede, men det er også lysten på å styre fotballklubben som et finansprospekt. De bygget ny stadion for noen hundre millioner. Altfor stor slik at den står som et nakent skjellett og kun en sjelden gang i blant lyser noe som minner om folkefest. De bygde også administrasjon, markedsavdeling, ansatte "managing director" CFO, "market director". Ikke matris, men "kit man". De ble proffe, store og skulle måle seg med "det beste fra utlandet". Om de har tatt norsk fotball et steg fremover som et eksempel på profesjonell klubbdrift? Ja, det kan være, men de har først og fremst tatt sportslige steg sjøl. Samtidig har de distansert seg fra folket og mistet den gamle lekne uperfekte Molde på veien. Det reflekteres spesielt gjennom tilskuerantallet på stadion som nå selvfølgelig har et sponsornavn. Det er en liten by, for all de, men at laget med norges absolutt største fremgang de siste 10 årene har så mange tomme seter hver eneste hjemmekamp forteller veldig veldig mye.
Molde er alt det motsatt av det jeg elsker med norsk fotball. Der resten av fotballnorge er genuine pølser og kald kaffe er Molde "marketing" og "branding". Der resten er flekkete og uperfekt er Molde analytisk og maksimerende. Der resten av fotballnorge er ditt og mitt er Molde millardærenes. De er ansatte og kunder, vi er Kamerater! Knus de Kamma!
Norsk fotball er så kraftfull, vakker og tilgjengelig fordi den er åpen, nære og den er din og min. Den er ikke perfekt, men har sine flekker og småfeil. Det gjør den menneskelig og genuin, som livet sjæl. De aller fleste klubbene i Norge har vært bevisst denne fordelen vi har og og de fleste klubber omfavner det og dyrker det. Det samme gjorde også Molde en gang i tiden. De hadde lokale hengslete gutter som Petter Rudi og "de tre s'ene". De spilte det som ble betegnet som "rævafotball". Og de samlet folket på Møre på sin slitne, men egne Molde stadion. Det ble et bra fotballag, men ikke en "seiersmaskin".
Fotballen har lenge tiltrukket seg pengefolk og når ikke bekreftelsen fra Hegnars lakeier eller andre pengefolk holder, søker man seg glans og solskinn andre steder. Og hva er det som trekker folkets oppmersomhet til seg? Jo, nemlig fotballen. Så Røkke og Gjelsten går med mye kraft inn i Molde FK. Fotballinteressen er sikkert tilstede, men det er også lysten på å styre fotballklubben som et finansprospekt. De bygget ny stadion for noen hundre millioner. Altfor stor slik at den står som et nakent skjellett og kun en sjelden gang i blant lyser noe som minner om folkefest. De bygde også administrasjon, markedsavdeling, ansatte "managing director" CFO, "market director". Ikke matris, men "kit man". De ble proffe, store og skulle måle seg med "det beste fra utlandet". Om de har tatt norsk fotball et steg fremover som et eksempel på profesjonell klubbdrift? Ja, det kan være, men de har først og fremst tatt sportslige steg sjøl. Samtidig har de distansert seg fra folket og mistet den gamle lekne uperfekte Molde på veien. Det reflekteres spesielt gjennom tilskuerantallet på stadion som nå selvfølgelig har et sponsornavn. Det er en liten by, for all de, men at laget med norges absolutt største fremgang de siste 10 årene har så mange tomme seter hver eneste hjemmekamp forteller veldig veldig mye.
Molde er alt det motsatt av det jeg elsker med norsk fotball. Der resten av fotballnorge er genuine pølser og kald kaffe er Molde "marketing" og "branding". Der resten er flekkete og uperfekt er Molde analytisk og maksimerende. Der resten av fotballnorge er ditt og mitt er Molde millardærenes. De er ansatte og kunder, vi er Kamerater! Knus de Kamma!