Ny trener?

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener?

Post by GSP »

Registrerer at HA ikke egentlig har peiling, ringer landet rundt og får beskjed om at HamKam ikke har vært i kontakt. Det er nok til å lage en sak på det :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener?

Post by Quadrophenia »

Ganske tydelig at Rune har lest her inne:

http://m.h-a.no/sport/knappens-perfekte ... zGCs7kayc0

Forøvrig så jeg Jan Michaelsens Danmark U17 spille 0-0 mot Frankrike nå i helgen. Danmark lå lavt mot et godt Fransk lag, men var meget farlige på kontringer. Danmark var gjennombuddshissige og spilte hurtig langs bakken, mye gjennom midten av banen. Man kan ikke lese all verden ut av 1 kamp, men det så ut som en blanding av Norsk og Dansk fotball Jans gutter trakterte. Danmark slo Sverige 1-0 i går og leder da gruppa si. De møter England til en avgjørende kamp på torsdag. Etter det kan Jan Michaelsen være arbeidsledig og da bør det taes en telefon fra Ingelstads kontor.

Synes Jan er den mest spennende kandidaten, men tror ikke Kevin Knappen er noe dumt valg heller. Frode Birkeland forstår jeg ikke helt hvorfor man vurderer når Kenta måtte gå. Har bare trent Drøbak i et par sesonger før han ble spisstrener og assistent i Hønefoss. Litt for lite erfaring etter min smak. André Bergdølmo har trent Vinger i en halv sesong, men der fikk han ingen gode skussmål. Ellers er det mange gode kandidater blant de Rune har "funnet" frem til.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener?

Post by GSP »

Birkeland bør virkelig være helt uaktuell. Knappen tror jeg nok er et realistisk alternativ. Eventuelt kan det være det dukker opp noen som ingen av oss har vurdert i det hele tatt.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Gullerud
Posts: 57
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:10 pm

Re: Ny trener?

Post by Gullerud »

Syntes Kevin og Michaelsen er de to mest spennende alternativene, prøvde å grave frem litt info rundt hvordan de er som trenere, https://briskebygressbane.wordpress.com/

Vi har noen spennende dager/uker fremfor oss...


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Ny trener?

Post by bim »

GSP wrote:Bakkemo? Brannstorph?
Hvorfor er Birkeland plutselig blitt uaktuell? Bakkemo var vell heller useriøst, men han var trener for en periode som lett blir glemt og nevnte han på grunn av det. Mener selvfølgelig ikke at han er et alternativ. Uansett, poenget mitt er at klubben befinner seg i en situasjon hvor det kanskje er på tide å starte fra scratch, og faktisk begynne å bygge fra grunnen av med de som virkelig har hjerte for klubben og har vært med fra starten av. Fremfor å melke det som melkes kan fra gamle storhetstider. Det er tross alt ganske kort vei mellom himmel og helvete i årets 2. divisjon.

Når det er sagt, det er mange spennende trenere som er blitt nevnt i denne tråden. Og det er ikke meg imot og for eksempel hente Jan Michaelsen. Men skal det gjøres, må det skje på et par premisser. Blant annet at han blir forespeilet de midlene klubben faktisk har til rådighet. Og at han i tillegg får mulighet til å gjøre de endringene han måtte ønske, uavhengig av hva andre måtte mene om for eksempel spillestil, spillerkjøp, valg av spillere osv. Jan Michaelsen var i hvertfall en herlig spillertype, en type som ofte lykkes meget bra som trener.

Ham-Kam er uansett for meg, en klubb, med en supportergruppe som engang sto for noe ingen annen klubb i hele Norge kunne sammenlignes med.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Ny trener?

Post by Corrales »

Jeg stiller meg dessverre negativ til Knappen (som virker som den mest aktuelle kandidaten) av flere grunner. Hvis vi først går inn på rene sportslige kriterier er det ingen tvil om at han over lang tid har vist at han klarer å strukturere lag defensivt på en svært solid måte. Lagene hans er som regel vanskelig å slå. Jeg vil tilogmed dra det så langt som at han i Brumunddal tidvis har fått mer ut av mannskapet enn hva man kan forvente.

Likevel - at Steen Hansen har sett noen fåtall Atletico kamper og tror at Ham Kam skal komme tilbake til fotballtoppen utelukkende med defensiv struktur er etter mitt syn en utopi. For det første så er suksesskriteriet til slike lag bygd opp av en særlig krevende spillestil hvor man har en særlig spisskompetanse på overganger. Steen Hansen virker å tro det at man skal slå langt på Sollie Rønning er løsningen selv om dette er så langt unna Atletico fotball man kommer. Ingen av disse to elementene virker dagens Ham Kams stall å kunne ha ferdigheter til å beherske. Sammenligningen er forøvrig helt søkt, men likevel verdt å kommentere siden Steen Hansen har foretatt den.

Mitt inntrykk etter å ha sett Knappens sine lag (både i Elverum og Dala) er at lagene er direkte kjedelige og mangler offensiv samhandling. Dette tyder på at det offensive spillet prioriteres i liten grad. Et lag som skal unngå nedrykk prioriterer bør prioritere det defensive, men et lag med Ham Kams potensiale og muligheter bør etter mitt syn primært utvikle det offensive for å kunne bryte ned lavtliggende forsvar. Man kan selvfølgelig diskutere om laget hadde vært tjent med å spille mer direkte enn hva man har gjort under Skogheim og Bergersen, men synes likevel det blir helt feil at man skal forkaste en ballbesittende stil bare fordi enkelte trenere ikke har lyktes tilstrekkelig med å implementere den. En annen ting er at den nåværende spillerstallen etter mitt syn passer dårlig til å spille Ham Kam fotball anno 2004. Hvis man virkelig ønsker tilbake til et lag hvor duellkraft er spisskompetansen bør store deler av spillerstallen byttes ut.

Hvor vil jeg så hen med dette? Jeg mener Ham Kam må ansette en trener som tenker offensive muligheter i stedet for Knappen. For all del - han ville sikkert gitt kortsiktige resultater i form av færre personlige feil, og en bedre defensiv grunnmur. I lengden tror jeg likevel hans fotballfilofi er lite egnet for å føre Ham Kam tilbake dit man hører hjemme.

Et sekundært perspektiv er forøvrig at det virker unødvendig å ødelegge forholdet til Brumunddal ytterligere. De har riktignok forvaltet egen yngres avdeling svært dårlig de senere årene, men en breddeklubb med den størrelsen vil garantert før eller senere kunne ha talenter som potensielt kunne komme Ham Kam til gode. Da er det dumt om forholdet mellom klubbene er på bristepunktet slik at lederne i Brumunddal aktivt vil motarbeide overganger.


GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener?

Post by GSP »

bim: for min del anser jeg Birkeland som uaktuell av flere grunner forsåvidt, men først og fremst fordi klubben så tydelig har signalisert tidligere at de ikke har noe tro på han. Dermed vil det uansett bli oppfattet som en ordentlig nedtur og en nødløsning uten like hvis en trener som i flere omganger har vist interesse for både jobb som hovedtrener og juniortrener uten å bli tatt på alvor nå skal være den som bygger klubben opp igjen. Personlig håper jeg det finnes klart bedre alternativer også, blant annet fordi jeg oppfatter Birkeland som en type det er mye støy rundt. Både sist han var junior-trener på Hamar, og delvis i Drøbak Frogn. Ålreite resultater i Drøbak Frogn altså (opprykk til 2. divisjon), men personlig har jeg ikke trua. Rett og slett.

Jeg tror nok at Knappen er den som er mest aktuell, og som det nok jobbes tettest mot. MEN, dette blir bare synsing og gjetting. Absolutt enig med de som sier at Knappen står for en litt defensiv fotball på den måten at han har et stort fokus på et defensivt fundament. Samtidig syns jeg at det Elverumslaget som rykket opp til 1. divisjon under Knappen ikke bare sto for defensiv fotball ala Kamma 2004. Oppfatter han som kynisk i så måte at han vurderer hva han har tilgjengelig i spillergruppa og legger opp spillet etter det. Men, glad det ikke er jeg som skal ta denne avgjørelsen! :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Lukaku
Posts: 9
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:30 pm

Re: Ny trener?

Post by Lukaku »

Jeg håper Kamma har forhørt seg om Mons i Mjelde!?
En meget bra trener som er ledig ifølge wikip.
Hamkam hører til blant de 20 beste i landet,og da må de/vi sikte høyt
når d gjelder trenere hvis d skal bli en realitet. Knappen vet jeg ikke noe om,men
ser at d som har blitt gjort i Brumm er over evnet. Det kan like gjerne være spiller-gruppen
som treneren som har sørget for d. Mange faktorer her.
Om det ikke blir en "kjent"trener som tar over,kan gjerne Mr Twiddy få tilbudet for min del,
synes han er dyktig.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener?

Post by Quadrophenia »

Mye gode poenger fra Corrales her, men jeg vil tro dette handler om tilgjengelige spillere i tillegg til personlig fotballfilosofi. Ham-Kam har sannsynligvis et bedre offensivt mannskap enn Elverum har hatt og ihvertfall Dala. Jeg tror Knappen har visjoner offensivt også, men har ikke hatt spillerstallen til å gjennomføre det.

Men for all del, det er absolutt ikke sikkert Knappen er riktig mann til å føre oss til Tippeligaen, men han kan absolutt være mannen som fører oss til Obos og mannen som sørger for at vi klarer oss der i etableringsfasen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Ny trener?

Post by rusk »

Uansett hvem som kommer, så bør avgjørelsen skje snarlig. Dagens kamp, selv med seier, viser at en ny hovedtrener vil ha mer enn nok å ta tak i.

Når det gjelder hvem som kunne vært aktuelle for å ta over Kamma, så tror jeg vi bare må erkjenne at de siste 5-6 årene har vært ganske negative for omdømmet til Kamma. Vi er fortsatt en stor klubb i 2.div, men ikke noe optimalt prosjekt å ta over 6 kamper ut i en sesong hvor målet er opprykk og man allerede er et lite hav bak tabelltoppen. Jeg tror derfor antallet reelle kandidater er færre enn det trener-galleriet HA har presentert.

Om man skal stole på HA(aldri godt å vite), så er det vel kun om Br.dal setter seg totalt på bakbeina at det ikke ender med Knappen som trener. Og om det blir han, så er i alle fall jeg ganske positiv. En up-and-coming trener som har vist resultater overalt han har vært. Synes han fremstår som semi-autoritær. Ikke av typen som sender spillerne på straffetrening på natta om de skulle gå på et flaut tap, men en fyr som er tydelig og ikke tolererer dårlige holdninger. Jeg vil gjerne se en slik type nå, i stedet for gla'-gutter som Skogen og Bergersen.

Jeg tenker på mange måter annerledes enn corrales hva gjelder spillestil og evt defensivt fokus. Jeg ønsker en trener som kan bygge opp igjen klubben på det sportslige plan. Da synes jeg det er fornuftig å starte med en stram struktur og tydelig spillestil. Dette behøver ikke være til hinder for et lekent offensivt spill, men systemet må ligge i bunn. Og akkurat her tror jeg Knappen har sin styrke. Han fremstår også som et mye mer langsiktig valg enn Bergersen noensinne gjorde. Slik sesongen nå har utviklet seg, med et Elverum som foreløpig virker helt utilnærmelig, så ser opprykksdrømmen ganske fjern ut p.t. Jeg gir derfor gjerne Knappen denne sesongen til å bedrive lagbygging og få inn sin filosofi i gruppa.


Post Reply