Briskeby

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by bim »

Litt usikker på akkurat det der med å bytte mellom ulike typer underlag, men tror kombinasjonen sko og underlag har mer å si. Samtidig velger ikke fotballspillere alltid de skoene som er best for føttene, finnes også forskjellige typer sko som AG, FG osv. Av hensyn til føttene er det vell fortsatt gode gamle Copa skoene som er best, men Usain Bolt løper heller ikke 100m i vanlig joggesko. Jeg vet ikke hvordan det er med skader for barn som har vokst opp med kunstgress.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by Gjendineggen »

Har spilt på mye forskjellig kunstgress, og mye av den debatten rundt kunstgress og skader er bare tull. Man kan lettere få skader ved kunstgressunderlag enn naturgress av èn grunn, og det er pga slitt kunstgress. Da blir underlaget veldig hardt. Da får man lettere belastningsskader i knær, ankler, rygg og strekkskader.

På en annen side, så vet jeg ikke om noe som er mer farlig med tanke på skader, enn å spille på slitte, knusktørre og humpete potetåkere av en gressbane.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by bim »

Gjendineggen wrote: Wed May 30, 2018 6:32 pm Har spilt på mye forskjellig kunstgress, og mye av den debatten rundt kunstgress og skader er bare tull. Man kan lettere få skader ved kunstgressunderlag enn naturgress av èn grunn, og det er pga slitt kunstgress. Da blir underlaget veldig hardt. Da får man lettere belastningsskader i knær, ankler, rygg og strekkskader.

På en annen side, så vet jeg ikke om noe som er mer farlig med tanke på skader, enn å spille på slitte, knusktørre og humpete potetåkere av en gressbane.
Da antar jeg at det også er greit for deg med plastikk matte på Old Trafford? Vil si en god natur gress bane alltid vil være bedre, men selvfølgelig er også disse banene avhengig av at dem holdes ved like, vannes osv.

Det her er latterlig, hvorfor nevnes egentlig potetåkere? Er det noen som mener at det er å foretrekke?


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Briskeby

Post by Quadrophenia »

Flytta postene til Briskeby da det ble litt off-topic fra Aafk-kampen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Briskeby

Post by Orrhanan »

Kommunen kommer aldri til å betale for noe nytt dekke nå.

Husker denne saken kom opp allerede oktober i fjor.
https://www.h-a.no/sport/ham-kam/frykte ... ne-gresset

Den ble tydeligvis godkjent av NFF da.


Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by Gjendineggen »

bim wrote: Thu May 31, 2018 12:16 am
Gjendineggen wrote: Wed May 30, 2018 6:32 pm Har spilt på mye forskjellig kunstgress, og mye av den debatten rundt kunstgress og skader er bare tull. Man kan lettere få skader ved kunstgressunderlag enn naturgress av èn grunn, og det er pga slitt kunstgress. Da blir underlaget veldig hardt. Da får man lettere belastningsskader i knær, ankler, rygg og strekkskader.

På en annen side, så vet jeg ikke om noe som er mer farlig med tanke på skader, enn å spille på slitte, knusktørre og humpete potetåkere av en gressbane.
Da antar jeg at det også er greit for deg med plastikk matte på Old Trafford? Vil si en god natur gress bane alltid vil være bedre, men selvfølgelig er også disse banene avhengig av at dem holdes ved like, vannes osv.

Det her er latterlig, hvorfor nevnes egentlig potetåkere? Er det noen som mener at det er å foretrekke?
Old Tafford er rustet til å holde seg grønn og jevn gjennom hele sesongen. Det er ikke for eksempel Briskeby og Alfheim. Derfor sammenligningen kunstgress vs. potetåker. Når jeg tenker meg om, så duger neppe noen norske gressbaner som potetåkere en gang, i februar/mars, så jeg forstår forvirringen din.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by bim »

Gjendineggen wrote: Fri Jun 01, 2018 12:49 am Old Tafford er rustet til å holde seg grønn og jevn gjennom hele sesongen. Det er ikke for eksempel Briskeby og Alfheim. Derfor sammenligningen kunstgress vs. potetåker. Når jeg tenker meg om, så duger neppe noen norske gressbaner som potetåkere en gang, i februar/mars, så jeg forstår forvirringen din.
Poenget mitt Gjendineggen, er at det er fullt mulig å legge kunstis midt på sommeren, men pga at strømregningen blir dyr og det er utenfor sesong gjøres det ikke. På en annen side er det sommer is inne i Vikingskipet i månedsskiftet juli/august hvert eneste år. Det samme er selvfølgelig fullt mulig å gjøre med en gressbane om vinteren, det er bare snakk om å bruke ett varmeanlegg fremfor ett kjøleanlegg. Etter mitt syn er dette en bedre løsning enn å bruke 3 millioner hvert tredje år på et nytt kunstgress-dekke.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
anonymous1918
Site Admin
Posts: 367
Joined: Mon Jan 18, 2016 12:23 am
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Briskeby

Post by anonymous1918 »

Apropos det flotte gresset på Old Trafford. Det er faktisk kunstgress og vanlig gress i ett der. Det er for å ha best mulige spilleforhold hele året. Det samme er det på Wembley. Bare så det er nevnt.

Edit: Ser at Liverpool, Watford, Man City, Shakhtar og AC Milan/Inter har samme dekke. Grunnen til at Manchester United valgte delvis kunstgress var ustabile værforhold. Det kan man jo si at det er i Norge også, bare enda verre. Med alt fra -30 til +30.

Old Trafford brukes kanskje et par timer 1-2 ganger i uka, kontra timesvis hver eneste dag som på Briskeby. Sier seg selv at å holde liv i en naturgressbane på Briskeby er umulig. Da må det i såfall bygges et nytt anlegg så YA og andre breddeklubber kan bruke det. Det er neppe billigere enn å "bytte kunstgress hvert tredje år"


Kamma
Posts: 43
Joined: Sat Nov 07, 2020 6:48 pm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Briskeby

Post by Kamma »

Noen som vet når det gamle klubbhuset skal rives? Jeg mener å ha lest at det skulle vært gjort i løpet av høsten i år.


sibramo
Posts: 2
Joined: Thu Dec 10, 2020 11:24 pm

Re: Briskeby

Post by sibramo »

Godt spørsmål. Det var på trappene nå i sommer, klubben ba folk melde seg til manuell riving(31.07.20). Denne dugnaden skulle så bidra til å finansiere det nye klubbhuset. Ble stille etterpå, sikkert utsatt til folk kan samles i større grupper att.

Forøvrig forplikta Arena Eiendomsutvikling(Hage, Haakonsen, Solbakken m.fl.) seg til å rive bygget seinest august 2019, da de kjøpte tomta av kommunen. Det er ikke akkurat i morra.


Toten es delendam
Post Reply