Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
Corrales
Been thanked: 2 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Corrales » Sun Jan 15, 2017 7:37 pm

Quadrophenia wrote:
Nå synes jeg ikke det var et spesielt reservepreget Ham-Kam, PVM og Semou hadde kanskje startet, men ingen andre i troppen p.d.d.
Midtskogen kunne vel kanskje vært aktuell for startplass? Er vel først og fremst han og Bratberg Lund som jeg savner fra dagens lag og som det ikke foreligger noen informasjon om på nettet om hvorfor ikke starter. Ellers er det fint med en god start på vintertreningsesongen med en solid 4-1 seier mot et trolig noe reservepreget Florø. Nå har jeg vel i utgangspunktet sagt at back ikke bør være en prioritert posisjon, men Madsen kan kanskje likevel være et solid alternativ? Er jo fint med en utfordrer til Riise slik at hans anvendelighet også kan benyttes i andre posisjoner hvis det skulle oppstå skader.

anonymous1918
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

Post by anonymous1918 » Mon Jan 16, 2017 10:30 am

Både Ole Erik Midtskogen og Marius B. Lund var ute med sykdom/skade.

Florø-laget var ikke veldig reservepreget da de stilte med mange av sine nøkkelspillere i tillegg til noen prøvespillere. Bla. en midtstopper fra Hønefoss. HamKam startet med 4 spillere som var 17 år eller yngre og avsluttet med bla. Liberg Berg, Frankmo, Pedersen Aasand, Anders Jevne Hagen. Jeg velger heller å fokusere på at totalt 8 juniorspillere var i aksjon i stedet for hvor slitne eller reservepreget Florø var :)

Noterte også at noen på sidelinjen ønsket en yngre linje og at vi ikke satser på unge spillere. Blir kvalm! Når blir folk fornøyd?

Quadrophenia
Site Admin
Has thanked: 117 times
Been thanked: 144 times

Post by Quadrophenia » Mon Jan 16, 2017 10:55 am

martin wrote:Både Ole Erik Midtskogen og Marius B. Lund var ute med sykdom/skade.

Florø-laget var ikke veldig reservepreget da de stilte med mange av sine nøkkelspillere i tillegg til noen prøvespillere. Bla. en midtstopper fra Hønefoss. HamKam startet med 4 spillere som var 17 år eller yngre og avsluttet med bla. Liberg Berg, Frankmo, Pedersen Aasand, Anders Jevne Hagen. Jeg velger heller å fokusere på at totalt 8 juniorspillere var i aksjon i stedet for hvor slitne eller reservepreget Florø var :)

Noterte også at noen på sidelinjen ønsket en yngre linje og at vi ikke satser på unge spillere. Blir kvalm! Når blir folk fornøyd?
Var ikke meningen å være negativ. Jeg tenkte bare at man ikke nødvendigvis skulle lese så mye i resultatet i denne kampen. Men det gjelder treningskamper generelt.

Ja, det satses på ungdommen i Kamma. Mange skjønner ikke helt dette, men hvis man skal rykke opp trengs det en Ivar Sollie Rønning for en Simen Bolkan Nordli og en Franck Semou for en Markus Solbakken. Man må ha balanse. Ifjor varierte vi mye i prestasjonene, spesielt i starten. Hvis man ser på de som startet første kamp mot Sundet finner man:

Emil Holst, da 18 år.
Marius Bratberg Lund, da 18 år.
Henrik Lehne Olsen, da 18 år.
Nicholas Mickelson, da 16 år.

Vi utvikler mange gode spillere nå og når det er så mange talenter på en gang blir nesten garantert noen av de ordentlig gode. Så gjelder det å få noen penger for de når de engang forlater klubben.

"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004

rusk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Post by rusk » Sat Jan 21, 2017 1:57 pm

Da har det på få dager begynt å ordne seg skikkelig med troppen. Om jeg ikke har glippet på noen, så er stallen nå bestående av:

Keeper: Jarosinski, Jendal
Forsvar: Yabre, Jevne Hagen, Rise, Bratberg Lund
Midtbane: PVM, Nordli, Semou, Midtskogen, Eng Strand, Solbakken, Mickelson, Aasand, Frankmo
Angrep: Rønning, Beugre, Blaka

Det som peker seg ut som den tynneste del av troppen er da forsvar, men med gårsdagens hinting om at et bra navn på stopperplass er på vei inn, så har jeg et håp om gode nyheter også der i nærmeste fremtid. Det hadde ikke gjort noe med et cover på backplass heller, men det kan være det beste dekkes opp med noen egne unggutter. Jeg stemmer for det fremfor noen Ndungu-løsning.

Tar det for gitt at vi skal ha en firer bak(Hagen, Yabre, ny stopper, Rise) og at Rønning og Beugre er tenkt å spille sammen på topp og da blir det interessant å se hvordan fireren på midten komponeres, både formasjon og navn. PVM og Semou er sikre kort. Nordli imponerte stort i fjor og Midtskogen har en del interessante kvaliteter, selv om han ikke imponerte så voldsomt i fjor. Bak der har man MANGE spennende unggutter. Om det er noen utfordring å peke på, så er det at vi har få utpregede kantspillere. Det kan gi rom for Aasand, evt løser man det med å spille med en diamant på midten. Uansett ser vi nå ut til å kunne mønstre en meget bra startellever om de siste brikkene faller på plass!

Noen som har noen status på spillerlogistikken? Er Ødegård bekreftet ferdig i klubben? Noen av prøvespillerne som er med videre? Så jo at Nerheim var i garderoben da Beugre hilste på. Hvis han dansken har imponert på back, så er det jo absolutt interessant...

Konklusjonen så langt er at jeg synes det er gjort bedre arbeid med spillerlogistikken i år enn på lenge. Tidlig ute med å signere de viktigste spillerne, fått på plass signaturer løpende og nye spillere inn er kvalitet. Så får man heller leve med at det har vært litt murring fra enkelte som ikke har fått det helt som de har ønsket. Helt optimalt får det aldri blitt.

GSP
Has thanked: 66 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Sat Jan 21, 2017 2:12 pm

Jeg syns ihvertfall Mads Madsen klarte seg meget bra mot Florø. Tar gjerne med han videre, konkurranse er viktig! Det samme med Ødegaard, om de hadde klart å finne en løsning der han aksepterer at han pr nå er tredje stopper og er klar for å ta opp konkurransen hadde det vært en god løsning. Kom seg stort på høsten i fjor, og viktig at man ikke er for sårbar mot skader. Den smellen har vi gått på før! Forøvrig tror jeg Frankmo skal prøves ut på spissplass utover vinteren.

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

Corrales
Been thanked: 2 times

Post by Corrales » Sat Jan 21, 2017 2:26 pm

GSP wrote:Jeg syns ihvertfall Mads Madsen klarte seg meget bra mot Florø. Tar gjerne med han videre, konkurranse er viktig! Det samme med Ødegaard, om de hadde klart å finne en løsning der han aksepterer at han pr nå er tredje stopper og er klar for å ta opp konkurransen hadde det vært en god løsning. Kom seg stort på høsten i fjor, og viktig at man ikke er for sårbar mot skader. Den smellen har vi gått på før! Forøvrig tror jeg Frankmo skal prøves ut på spissplass utover vinteren.
Enig når det gjelder Madsen. Er derimot uenig når det gjelder Ødegaard. Synes nivåforskjellen på han og Bratberg Lund er såpass liten at det er unødvendig å bruke ressurser på det området (etter at ny stopper blir klar). Riise kan også spille midtstopper. Hvorfor skal Frankmo prøves som spiss? Mulig han kan bli god i den posisjonen, men skulle tro vegen til noe særlig med spilletid er usedvanlig lang med både Blaka, Rønning og Beugre som alternativer. Om Nerheim også skulle signeres har man neste for mange spissalternativer.

GSP
Has thanked: 66 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Sat Jan 21, 2017 2:40 pm

Joa, Rise kan vikariere som stopper, men hvis alternativet er Ødegaard eller Rise som stopper velger jeg Ødegaard faktisk. Særlig etter at han fikk lov å "kælke" ballen ut etter at Knappen kom til klubben. Før det skulle det spilles ut for enhver pris, og det funka dårlig. Ellers er jeg enig i vurderinga om at han og MBL er mer eller på samme nivå, en MBL har hatt en del skader de siste årene, og skulle det smelle syns jeg det ser tynt ut, selv med ny stopper inn. Helt avhengig av økonomi selvfølgelig, men jeg syns det hadde vært verdt det å ta en prat med han ihvertfall.

Hvorfor Frankmo evt skal prøves som spiss vet jeg ikke, men han hadde en ordentlig tung sesong i fjor, så kanskje ønsker man å prøve noe nytt.

Forøvrig er det artig å kunne vært litt uenig om HamKam igjen, som noen sa i går, "nå har vi jo henta spillere vi vet hvem er!" :mrgreen:

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

rusk

Post by rusk » Sat Jan 21, 2017 3:21 pm

Rise som stopper bør være en nødløsning. Mest fordi han er såpass solid på venstreback. Jeg har aldri blitt veldig imponert av Ødegård, så for meg blir det ingen tårer om han forsvinner. Det skal spilles +/- 30 tellende kamper i år og skader og karantener kommer til å komme. Det kommer til å bli bruk for 6-7 forsvarsspillere med ålreit kvalitet. Jeg ser gjerne at Mickelson rendyrkes som et alternativ på back. Der tror jeg han har en større fremtid enn på midten. Uansett er det behov for 1-2 signeringer til i forsvar hvorav en kvalitetsstopper er det viktigste. Hvis det etter dette er midler igjen til å hente noen, så er det vel naturlig at det blir en avveining mellom Madsen og Ødegård.

Frankmo som spiss kan jo bli interessant å se. Jeg synes veien hans til spill på midten ser litt tung ut om dagen, så det er kanskje fornuftig å se på andre anvendelsesområder. Mest spennende i år er å se om Nordli følger opp knallsesongen fra i fjor og om Aasand tar steget. Det jeg har sett av han er utrolig spennende.

rusk

Post by rusk » Sat Jan 21, 2017 3:32 pm

Quadrophenia wrote:Når vi er inne på talentutvikling. I dagens H-A skriver Magne Kippersund at Ham-Kam bør legge ned yngres avdeling og satse på å hjelpe klubbene rundt med å utvikle talenter.
Så denne, og var ikke umiddelbart enig... Jeg er åpenbart ikke nok involvert i ungdomsfotballen i distriktet, men er det korrekt at HamKam fremmer et synspunkt om at spillere fra lokale klubber må være markant bedre enn Kamma-gutter for å få komme til klubben slik Kippersund hevder? Jeg har aldri hørt det.

Kippersund skriver at: "HamKam bør legge en betydelig, systematisk og kontinuerlig satsing i dette, skape en rekrutterings-institusjon som alle vet om, kjenner prosedyrene til, og som man kan trene og forberede seg til." Dette er jeg egentlig enig i. Det er i det hele tatt mange gode betraktninger fra Kippersund om forholdet til naboklubber og hvilken rolle Kamma bør ha, men jeg klarer altså ikke se ett eneste argument som understøtter at å legge ned yngres er veien å gå. Blant annet fordi det å skulle "plukke" spillere i det de når junioralder er for sent. De beste talentklubbene i Norge ser på yngre spillere enn dette. Løsningen fra min side er heller å styrke yngres avdeling.

Som du peker på, så er det mange trenere i HamKam yngres med stor kompetanse. Det er kjempeviktig at disse tar aktive roller også ute i nærområdene. Og det gjør de allerede. De kjører trenerkurs og fotballskole, de er innom klubbene og de kjører økter med lagene. Mer av dette! Involver gjerne flere spillere fra A-laget også. En økt for guttelaget til Ottestad ledet av PVM. En keepersamling hos Storhamar ledet av Høgmo. Det koster lite, men jeg tror det gir mye! Det bygger kompetanse på trenersiden, det bygger motivasjon hos guttene i småklubbene og det bygger ikke minst lojalitet til Kamma. HamKam yngres bør være et kompetansesenter i barne- og ungdomsfotballen lokalt. Et naturlig kontaktpunkt for småklubbene dersom de ønsker hjelp med sportslig anliggende, eller om de har en talentfull 13-åring som trenger sportslige utfordringer.

Etabler talentsamlinger med treninger ledet av Knut Hagen, Rolf Høgmo, PVM, Rise osv hvor klubbene inviteres til å sende sine beste 13-/14-åringer til kvalitetsøkter på Briskeby gjennom senhøsten og vinteren da det ellers er litt begrenset med aktivitet.

Utfordringen akkurat nå for øyeblikket er at så lenge Elverum og KIL er en divisjon over oss og Sundet, Dala og Raufoss er i samme divisjon, så er vårt rekrutteringsområde relativt begrenset. Det er igjen klubbene i Hamar, Stange, Løten og delvis Ringsaker. Ambisjonene til klubben i ett 5 års-perspektiv må være å bli en stabil 1.div-klubb og helst den beste i IØFK. Da øker potensialet til å innta den rollen Kippersund ønsker betraktelig. Men fortsatt må en sterk yngres avdeling være på plass etter min mening.

kimpi
Been thanked: 1 time

Post by kimpi » Mon Jan 23, 2017 1:04 pm

Veldig positive signeringer som er gjort nå. Håper bare at de også tenker kostnader, at vi ikke driter oss ut igjen.

Post Reply