by Quadrophenia » Fri Nov 10, 2017 1:30 pm
Ja, nå har vi fått sesongen litt på avstand og man er allerede igang med forberedelsene til neste sesong. En helt fabelaktig sesong har det vært. A-laget nådde målet sitt med opprykk. Og med 18 poeng er det vanskelig å være misfornøyd med noe. Endel kamper har vært noe preget av at laget ikke har levert like høyt tempo og nivå i to omganger, men det virker som dette har vært ren taktikk i enkelte kamper. Vi har utvilsomt utarbeidet en spillestil som bygger på et godt organisert forsvar, kynisme, effektivitet og stor duellkraft. Dette er sannsynligvis elementer som vil passe godt i OBOS-ligaen.
Når det kommer til juniorlaget har de også gjort en fabelaktig sesong. Av de beste juniorlagene på østlandet er det bare vif og stabæk som gjorde en bedre sesong enn oss og mange unggutter har gjort sakene sine godt. Dette har også tydeliggjort seg gjennom yngre landslag. Ulla på g15, Eng Strand, kaptein på g16, Bolkan Nordli og Solbakken på g18, Nico på g18 og g19. I tillegg har f.eks Sander Deglum (16) gjort sakene sine svært bra og har vært på benken på a-laget ved et par anledninger. Desverre klarte ikke rekrutt å rykke opp fra 4.divisjon og må også neste år møte endel hobbylag som de banker 9-0. Opprykk bør være et mål neste år.
Når man er inne på rekrutt havnet disse bak Ottestad som da spiller i 3.divisjon neste år. Der spiller også Løten og Brumunddal. Elverum spiller i 2.divisjon neste år. Mange har jo lengre hatt et ønske om tettere samarbeid med klubbene i nærmiljøet og, som GSP, skrev til meg i går har Knappen gode kontakter til Fred Leo Nysæther, som tross alt skal fortsette i Dala, JAR med kontakter i Moelv og nyervervede Mehran med godt samarbeid med Balstad som jo tar over i Elverum, pluss Løten og Wettermark i Dala. I tillegg kan man nevne Nordli, som tidligere har trent Ottestad, men som nå trener Ham-Kams juniorlag. Svært gledelig!
Når det kommer til spillerstallen har jeg lyst til å gi noen individuelle betraktninger på årets sesong:
Keepere:
Lukasz Jarosinski - En knallsesong av polakken. Utrolig sikker keeper med et feltarbeid som, sikkert flere enn meg, har savnet i mange år. Har slår meg som en ledertype og en forsvarsdirigent på høyt nivå. Det vil overraske meg veldig om han kommer til å slite på ett nivå høyere og at man har signert han ut 2019 er helt fabelaktig. Kan bli vår beste keeper siden Haagenrud om han fortsetter som i år.
Lars Jendal - Kun 2 kamper på a-laget i år, begge mot Sundet. Litt uheldig i cupkampen, men er fortsatt en svært talentfull keeper som faktisk ikke er sist år junior før neste sesong. Det har vært snakk om ett utlån neste sesong, noe som sikkert hadde vært bra for Jendal. Ottestad og Løten bør være aktuelle klubber da.
Forsvar:
Nicholas Mickelson - Mange, medregnet meg, var noe kritiske til å bruke Nico i fjorårssesongen. Han virket noe taktisk uskolert og altfor svak fysisk. Men for en progresjon unggutten har hatt! I år har han vært blant våre aller beste spillere og han har kvaliteter offensivt og defensivt som er svært spennende. Han er fortsatt noe sped i kroppen, men gjennom smartness og balanse bryter han foran spillere og vinner mange viktige baller. Han har også fart og teknikk som kreves av moderne backer. Innleggene hans begynner også å treffe mer og mer. Det er bare å signere en langtidskontrakt med en gang for dette er en spiller vi kan tjene gode penger på etterhvert. Men før de skal han selvfølgelig herje i Grønnhvitt i mange år.
Juan Manuel Cordero - Fikk i kamp nr.2 vist frem litt sydlændsk temperament og ble utvist etter å ha sparket Kristian Eriksen. Deretter spilte han fast lenge før Rise fikk mer og mer spilletid på bekostning av han. Har fart, er sterk i kroppen og entusiasme i spillet, men har mye å gå på når det gjelder trygghet i spillet og innlegg. Jeg tror han kan være en nyttig mann å ha i en Obos-tropp neste år. Han kan spille på begge backene, han er en omgjengelig type og han har spisskompetanse med den nevnte farten.
John Anders Rise - Vanskelig å beskrive han, uten å, vemodig, tenke seg at han er ferdig. Rise var skadet første del av sesongen, men jobbet seg i form og fikk etterhvert bekle den posisjonen vi har sett han i så mange år nå. Med velkjente kliv opp og ned venstrekanten taklet han, vant dueller og slo ett og annet innlegg på riktig mann. En spillertype som aldri gir seg, som blir frustrert og som plutselig finner åpninger høyt oppe i banen, selvom han akkurat klarerte i egen 16-meter. Takk for i år Rise, og takk for alle andre år. Du vil bli savnet på bana.
Francois Yabré - Denne herlige typen er nå ferdig i klubben. Han har gått foran med blokkeringer og knallhard innsats. Dannet et godt stopperpar med Alegre i starten av sesongen. Ble kaptein da Semou ble sykmeldt, noe som var veldig fortjent. I år så man ikke så godt til noen av de svakhetene som har vært tydeligere tidligere. Han har lagd ett og annet frispark i farlig posisjon og har blitt vendt bort og fraløpt etter taklinger noe høyt i banen ett par ganger, men dette har fått lite konsekvenser for laget. Grunnen til det kommer i neste spiller. Takk for innsatsen Yabré!
Rubén Alegre - Årets spiller for meg. Helt siden jeg så han for første gang i treningskampen mot Dala før sesongen, har jeg sagt; fy faen, for et varp! Alegre viste seg å være altfor god for 2.divisjon. Han har fremstått helt komplett som midtstopper. Han er duellsterk som bare det, har en venstrefot presis som et sveitsisk lommeur og har fart og spilerforståelse nok til aldri å bli fraløpt. Det er blitt sagt at om han hadde vært 5 år yngre hadde han vært klar for en Eliteserieklubb allerede, men jeg synes vi uansett burde skrive en lengre kontrakt med han enn ut neste sesong ellers risikerer vi at han har signert for en større klubb allerede i sommer. Han er fortsatt bare 27 år så han kan ha mange år igjen. Jeg håper de fleste av de er i grønnhvitt. For at han skal kunne mestre høyere nivåer har jeg ingen som helst tvil om. Skal man trekke for noe har han fremstått noe mindre konsentrert helt i slutten av sesongen, men jeg tror dette har med å gjøre at han gikk fra Gjøvik i fjor sommer og rett inn på laget i Spania, før han deretter gikk rett til Kamma i en knallhard oppkjøring. Nå får han en velfortjent ferie og restitusjonstid og kommer sterkt tilbake før neste sesong.
Jacob Egeris - Dansken kom i sommer og skulle egentlig erstatte Semou på midtbanen. Gjorde ikke sakene med ekstrem overbevisning der, de få gangene han fikk sjansen, men så ble Yabré skadet og han ble satt i midtforsvaret. Der så man en spiller med ekstrem hodestyrke og autoritet i feltet. Han har en mer ekstrovert spillestil enn Alegre og er derfor en meget god makker til han. Jeg liker Egeris veldig godt og føler meg sikker på at han har OBOS-nivået inne. Det er bare å signere ny kontrakt.
Marius Bratberg Lund - Fotball er mye tilfeldigheter. Hadde Kamma kjøpt en midtbanespiller til å erstatte midtbanespilleren Semou, hadde Marius Bratberg Lund sannsynligvis gått inn på stopperplass med Alegre da Yabre ble skadet tidlig i høst. Da hadde vi funnet ut om dette er en klassespiller som er fast i Ham-Kam inne 2-3 år eller om han er en unggutt som ser bra ut da han får sjansen, men at de sjansene har vært for få til at man kan danne seg et realistisk bilde av hvor god han egentlig er. Han fikk ihvertfall starte 2 kamper i år. Mot Finnsnes borte, der han jaggu ble matchvinner og i 3-3-kampen mot Bærum. Der ingen forsvaret imponerte nevneverdig. Endel innhopp ble det også og jeg håper han blir. Han har akkurat fylt 20 år og fremstår profesjonell og med en meget moden spillerforståelse. Fysikk er det enkelste å trene opp og jeg har trua på Marius.
Det var forsvaret, midtbanen og angrep kommer i løpet av de nærmeste dagene.
"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004