Overganger 2025

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
SpellSpar
Has thanked: 56 times
Been thanked: 38 times

Re: Overganger 2025

Post by SpellSpar » Thu Jan 30, 2025 8:54 am

Det er jo litt kjedelig å måtte basere seg på at antatte nøkkelspillere skal være innleide, men jeg tolker det da dit hen at vi ikke har så mye penger å rutte med. Tenker da på Kristian Lien som gitt situasjonen på spissplass må være tiltenkt en fast plass i første 11'eren. Nå har vi opsjon på kjøp og det kan sikkert være greit, men det blir jo da en avveining a la Ofkir igjen etter sesongslutt. Det skaper ikke den kontinuiteten man skulle ønske vi hadde. Kirka er også borte om 1 år, så de må klare å se langt fram i tid også.

Bændit13
Been thanked: 2 times

Post by Bændit13 » Fri Jan 31, 2025 10:29 am

Ref kommentar ang økonomi.

Tror Hamkam og KFUM er de eneste lagene i fjorårets eliteserie som ikke solgte spillere som ga 10+ mill i kassa.
Selv Sandefjord og Kristiansund har vel fått inn 15+ og en annen klubb av ca samme størrelse, Sarpsborg, ligger vel an til å få inn totalt 200 mill Ørjaseter og Meister.

Og penger har relativt mye å si når man skal både forsterke og bygge lag. :roll:

GSP
Has thanked: 66 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Fri Jan 31, 2025 4:34 pm

Bændit13 wrote:
Fri Jan 31, 2025 10:29 am
Ref kommentar ang økonomi.

Tror Hamkam og KFUM er de eneste lagene i fjorårets eliteserie som ikke solgte spillere som ga 10+ mill i kassa.
Selv Sandefjord og Kristiansund har vel fått inn 15+ og en annen klubb av ca samme størrelse, Sarpsborg, ligger vel an til å få inn totalt 200 mill Ørjaseter og Meister.

Og penger har relativt mye å si når man skal både forsterke og bygge lag. :roll:
Så kan du legge til nesten 30 millioner for Victor Torp for ett år siden og over 60 for Christopher Baah for halvannet år siden. Sarpsborg har truffet ganske bra de siste årene.

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

GSP

Post by GSP » Sun Feb 02, 2025 7:57 pm

Siden jeg tar det for gitt at Norheim forsvinner (ble bekreftet mens jeg skrev dette) har jeg sett litt på spillere uten kontrakt (i følge Transfermarkt). Ikke slik at jeg tenker at alle er aktuelle/mulige for Ham-Kam, men spillere jeg ikke ville blitt sjokkert over om blir nevnt eller vurdert på Briskeby.

Norske:
Thomas Rogne: blitt en aldrende spiller, som heller ikke spilte fast for Helsingborgs i fjor.
Even Hovland: som Rogne, godt oppe i årene. Fikk ikke ny kontrakt i Häcken, vært ønsket av Brommapojkarna, men har også vært åpen for å returnere til Norge.
Ådne Midtskogen: har trent med Ham-Kam i vinter. Antagelig ikke aktuell, men som lokal spiller med en historie i klubben skal vi heller ikke avfeie det helt. 25 år.
Marius Alm: fra Hadeland, stort sett spilt i Raufoss opp igjennom karrieren. Er med i vurderinga fordi han er høy. 27 år.
Kristian Novak: var innom Viking som unggutt, spilt for Grorud, Jerv og sist i Östersund. Slitt med alvorlige skader igjennom mye av karrieren og spilte vel ikke en eneste kamp i 2024. Med mindre Nilsen har trua på at de skal få han på beina igjen bør han være uaktuell. 26 år.
Daniel Granli: spilt utenlands de siste 5-6 årene, i fjor ADO den Haag. Vært innom AIK og Aalborg. Startet i Stabæk. 30 år gammel.

Sverige:
Hampus Näsström: ferdig i Värnamo i vinter, etter tre år der. I perioder fått mye skrytt, men ny trener inn i høst førte til at han knapt spilte den siste halve delene av sesongen. Endte på 24 kamper, 13 fra start. 30 år gammel. og har også spilt midtbane.
Gustav Granath: 16 kamper for Västerås i fjor, et lag som rykket ned fra Allsvenskan. Et meget kort opphold i Vejle på våren 2024, så har antagelig spilt det aller meste etter at han skrev på for grønn-hvite Västerås. Bruker pannebånd, så diskvalifisert umiddelbart. 27 år.
Alexander Milosevic: rutinert, 9 landskamper og helt uaktuell. Ville vært en signering ut av en annen verden. Er lov å drømme si! Tre opphold i AIK, i tillegg til å ha vært innom klubber i Tyrkia, Tyskland, England og Danmark. 33 år.

Danmark:
Rasmus Thelander: sist i Silkeborg, spilt i Hellas, Sveits, Nederland og Ungarn i tillegg til AB, Silkeborg og tre opphold i AaB. 33 år gammel. Tas med fordi han er på samme agentfirma som Oliver Sørensen, Jens Martin Gammelby og Ståle Solbakken :mrgreen: Ble fratatt kapteinsbindet i AaB i fjor sommer, som førte til en konflikt som gjorde at de ble enige om terminere kontrakten. Uten at jeg vet bakgrunnen her, så er jo ikke det veldig pent å ha på cv'n. Derimot har han fått mye skryt for lederegenskaper opp igjennom, også i Silkeborg der han spilte de siste 9 kampene i høst. Lederegenskaper er noe jeg syns vi mangler, så kunne vært en god match her faktisk.

Island:
Róbert Orri Þorkelsson: spilte fjorårssesongen i KIL, på utlån fra CF Montréal i MLS. Var på banen totalt 20 ganger for Montréal, dog bare én fra start. Blir 23 i april, så riktig alder. KIL virker å ha ønsket forlengelse, men spilleren ville heller forsøke å finne et alternativ på et høyere nivå når kontrakten i MLS gikk ut. STORT minus: har Jim Solbakken som agent.

Jeg er rimelig trygg på at ingen av disse spillerne ender i Kamma, kanskje med en ørliten sjanse for Midtskogen. Men, hva skal en gjøre mens man venter på Godot? :lol:

Bændit13
Been thanked: 2 times

Post by Bændit13 » Sun Feb 02, 2025 10:38 pm

Alle disse ser ut til å være midtstoppere, men der tenker jeg at vi har god dekning.

Men på midtbanen mener jeg at det kunne vært behov for en litt rutinert slugger. Vi har to veldig unge (Potur og Roaldsøy) og to litt eldre, men som har kun ett år med eliteserieerfaring (Sørås og Simenstad).

GSP

Post by GSP » Mon Feb 03, 2025 12:10 am

Bændit13 wrote:
Sun Feb 02, 2025 10:38 pm
Alle disse ser ut til å være midtstoppere, men der tenker jeg at vi har god dekning.

Men på midtbanen mener jeg at det kunne vært behov for en litt rutinert slugger. Vi har to veldig unge (Potur og Roaldsøy) og to litt eldre, men som har kun ett år med eliteserieerfaring (Sørås og Simenstad).
Der er jeg rimelig uenig (ikke i at vi ikke hadde hatt godt av en rutinert faen på midten altså, der er vi klink enig :mrgreen: ), men med Norheim ut mener jeg det er tynt på stopperplass også; Bjarnasson, Mares, Sjølstad og Opsahl. Opsahl ute i hele fjor, Sjølstad med en kropp som ikke alltid spiller på lag. Ola Rye helt uprøvd på nivået, og er vel også tiltenkt å få bruke denne sesongen på å utvikle seg i fred og ro. Da er det litt tynt med fire stoppere på tre plasser, særlig med tanke på at vi ikke har en "naturlig" vikar som kan hentes inn fra vingback-posisjon på samme måte som med Kongsro i fjor. Ekeroth gjorde en god figur mot Raufoss, men pr nå er han én av totalt tre vingbacker som skal dekke to posisjoner. Jónsson kan fint spille på begge sider, men kan ikke skjønne annet enn at vi, etter salget av Norheim, både er på utkikk etter stopper og vingback, primært venstrebente sådan. Syns Mads Orrhaug Larsen har sett ålreit ut og altså, men det er altfor tidlig å regne med han, med mindre han har en utrolig utvikling i løpet av oppkjøringen. Er med til Tyrkia nå, og det er både fortjent samtidig som det er et tydelig signal om at den posisjonen mangler dekning.

Gjendineggen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 16 times

Post by Gjendineggen » Mon Feb 03, 2025 10:41 am

Overrasket over at han dro tilbake til Start - i hvert fall på nåværende tidspunkt. Kaosklubb som enten rykker ned, eller kommer midt på tabellen i OBOS i år. Største gamblingen han kunne gjort. For vår del er det penger i kassa - noe jeg ser for meg vi trenger.

Som nevnt over her, så klarer alle andre klubber å generere inn titallsmillioner i spillersalg. Riktignok hadde vi Eriksen for to sesonger siden.

Langsiktig så mener jeg HamKam bør revitalisere filosofien sin, og legge en del av klubbidentiteten som går på kriging og slossing litt bak seg. Ved å velge denne modellen, så legger vi bånd på oss selv, og begrenser verdiutvikling og videresalgsmuligheter. Slik vi holder på nå, er neppe bærekraftig i altfor mange flere år.

Geiran1
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Post by Geiran1 » Mon Feb 03, 2025 11:29 am

Hva med å forsøke å hente Aleksander Hammer Kjelsen fra VIF.
Koster vel ett par mil, men riktig alder.
Odd prøver å hente ham, men ikke lykkes ennå, da Vif ønsker erstatter inn først.

Greit å bytte Nordheim, som ikke var noe stort videresalgsobjekt, med ett talent.

LaFlame
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Post by LaFlame » Mon Feb 03, 2025 3:52 pm

Gjendineggen wrote:
Mon Feb 03, 2025 10:41 am
Overrasket over at han dro tilbake til Start - i hvert fall på nåværende tidspunkt. Kaosklubb som enten rykker ned, eller kommer midt på tabellen i OBOS i år. Største gamblingen han kunne gjort. For vår del er det penger i kassa - noe jeg ser for meg vi trenger.
Familien ønsket seg hjemover. Da blir valget mye lettere.

Vamos camaradas

Twitter/x: bergpreken

LaFlame
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Post by LaFlame » Mon Feb 03, 2025 4:11 pm

Overgangsvinduet så langt har i hvert fall vist at vi er pro-aktive på markedet, og tar mulighetene når de byr seg!

Potur er jeg ganske sikker på kommer til å bli et bra salg til Tyrkia om to år på grunn av verdien det har for tyrkiske klubber med tyrkiske spillere. I tillegg virker han og som en god spiller i det vinduet Ham-Kam er i nå.

Lien er jo klassisk Ham-Kam spiss, men han trenger innlegg og det var så som så i fjor. Snorre er jeg sikker på har mer i seg, og håper virkelig han får flyt i år sånn at han kan klaske noen innlegg inn. Men noen presspiller er nok ikke Lien, så blir spennende å se spissduoen på topp i år. Vil tro Udahl fortsatt er tilgjengelig for salg og.

Roaldsøy har potensiale som er høyere enn gjennomsnittet i laget på midtbanen. Kan fint bli internasjonal spiller, og han har Ham-Kam fysikk men det virker veldig på uttalelsene hans som at tiden i Ham-Kam kun er for å bli «en god Molde spiller i framtiden». Han er en god spiller for all del, men hvis det blir en Ødegård situasjon igjen hvor de henter han halvveis pga Europa ser jeg ikke helt poenget. Planen var åpenbart å kjøpe/lån med opsjon på Ødegård, men man endte opp med samme greia som i fjor - bare med Roaldsøy.

De Ornelas og Rye er for framtiden, men steget opp til eliten kan være veldig kort (Opsahl f.eks.) eller lengre (Gonstad). Der kan jo alt skje.

Vi er nok ikke ferdighandlet, og investorgruppen står klar til å stille med penger til rett spiller. Når det internasjonale vinduet nå stenger, og de spillerne som ikke fikk overgangen ut i utlandet må se seg om etter andre alternativer, tipper jeg vi henter 1/2 gode A-lagsspillere nå i løpet av februar og mars. Bør jo være mulig å hente en fra Afrika f.eks. hvor oppsiden er stor og risikoen liten.

Vamos camaradas

Twitter/x: bergpreken

Post Reply