Overganger 2025

Spillere, kamper, overganger etc.
Bændit13
Been thanked: 2 times

Re: Overganger 2025

Post by Bændit13 » Tue Feb 25, 2025 8:18 pm

Hvordan står vi egentlig i forhold til i fjor?

Har sett på hvilke nykommere som har erstattet de vi har mistet iløpet av og etter fjorårets sesong.

Potur vs Onsrud
Roaldsøy vs Kurtovic
Granath vs Norheim
Lien vs Ofkir
Gonstad vs Udahl
Johnsgård vs Kjærgård
?? vs Kongsro

Slik jeg ser det har vi stort sett erstattet erfaring med unggutter, fått mer kreativitet på midten, mistet litt kreativitet på topp og så mangler det en erstatter for en av fjorårets beste (Kongsro).
(Og før noen påpeker det, så er jeg fullt klar over at Gonstad ikke er ny).

Og så har vi jo noen investeringer for fremtiden:
David de Ornelas
Ola Nikolai Rye

LaFlame
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Post by LaFlame » Wed Feb 26, 2025 11:02 am

Gonstad er ikke ny :lol:

Jeg føler vi er litt på status quo sånn nivåmessig sammenliknet med i fjor. For min del har jeg to spørsmålstegn ved stallen og det er:
- Om duoen Sørås/Roaldsøy innehar det som trengs for å styre midtbana bra i en hel sesong?
- Om vi har nok tempo i spillet og bein som forflytter seg kjapt i laget?

Jeg synes vi ofte spiller en og to sidepasninger/støttepasninger for mye i etablert spill, da vi fint kunne vært litt mer offensive i hodet og tatt med ballen gjennom ledd. Ofte ender det opp og med at man spiller lagkameraten sin i press bakover i bana, som blir tvunget til å slå en lang ball i bakrom som vi ofte taper/mister.

Midtbanen i fjor synes jeg og ble seigere og seigere i beina, og hvis presset ikke satt - ble vi veldig enkle å ta på kontra (RBK hjemme f.eks). Simenstad og Johnsgård på indreløper posisjonene løper mye, men av og til løper de så mye at det går utover både kvaliteten og taklingene når de får ballen eller skal ta en duell. Som Jacob har sagt før, må Sørås og innse at han har en bra fysikk og begynne å bare kline litt til i duellene. Så den midtbanen falt fort utover høsten i fjor synes jeg - og den har vi i år og..

Vamos camaradas

Twitter/x: bergpreken

GSP
Has thanked: 66 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Wed Feb 26, 2025 3:23 pm

Jeg tror nok det er større sjanse for at det er Potur enn Roaldsøy som skal være med å styre den midtbane. Simenstad, Sørås og Potur/Johnsgård er det, slik jeg ser det, nok frekvens i bena på. Jeg syns Sørås så bedre og bedre ut i fjor, og jeg tror, og håper, at det at han nå utelukkende ser ut til å være tiltenkt 6er-rollen gir han enda mer sjøltillit og trygghet i spillet sitt. Ellers, veldig enig i at han, som egentlig hele laget, må bruke fysikken og huske på at det skal være vondt å spille mot Ham-Kam.

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

Heis
Site Admin
Has thanked: 35 times
Been thanked: 19 times

Post by Heis » Wed Feb 26, 2025 3:48 pm

Bændit13 wrote:
Tue Feb 25, 2025 8:18 pm
Potur vs Onsrud
Roaldsøy vs Kurtovic
Granath vs Norheim
Lien vs Ofkir
Gonstad vs Udahl
Johnsgård vs Kjærgård
?? vs Kongsro
Når du setter det opp slik, føler jeg meg vel litt beroliget skal jeg være ærlig. Av de på ut-siden av den lista, er det i mine øyne ikke mange som leverte topp topp nivå i fjor.

Onsrud var variabel i fjor synes jeg. Skal ikke ta fra ham noen veldig gode prestasjoner, men likevel variabel.
Kurtovic jevnt over sånn halvveis.
Norheim var stort sett god men med enkelte dipper.
Ofkir skikkelig god i to kamper, middels+ resten.
Udahl under forventning og lite tid.
Kjærgård ett perlemål og resten middels-.
Kongsro til tider skikkelig god, men faller også ned på trygg halvgod i perioder.

Jeg tenker faktisk at det er greit at erstatterne til mange av disse er ubeskrevne blad. Heller det enn at erstatteren skal være en garantist for fortsettende middelmådighet. Men Kongsro må erstattes med noen som har enten skikkelig høyt makspotensial eller erfaring og gode prestasjoner på nivået.

LaFlame

Post by LaFlame » Wed Feb 26, 2025 4:28 pm

GSP wrote:
Wed Feb 26, 2025 3:23 pm
Jeg tror nok det er større sjanse for at det er Potur enn Roaldsøy som skal være med å styre den midtbane. Simenstad, Sørås og Potur/Johnsgård er det, slik jeg ser det, nok frekvens i bena på. Jeg syns Sørås så bedre og bedre ut i fjor, og jeg tror, og håper, at det at han nå utelukkende ser ut til å være tiltenkt 6er-rollen gir han enda mer sjøltillit og trygghet i spillet sitt. Ellers, veldig enig i at han, som egentlig hele laget, må bruke fysikken og huske på at det skal være vondt å spille mot Ham-Kam.
Angående Potur/Roaldsøy tenkte jeg mer på den 6’er rollen, og at for meg er det enten Roaldsøy eller Sørås som passer best der. Jeg føler meg ikke helt trygg på at de to kan være stabile der over ett helt år.. Nå som du setter opp Potur i konkurranse med Johnsgård er han jo indreløper, og der mener jeg og at han er best. Og selvfølgelig kan han styre midtbanen fra en 8’er rolle! :) og enig at det er frekvens på gutta, men for meg ble det en del løping i fjor som burdet ledet til mer gunstige situasjoner for Kamma mtp innsats og vilje som ble lagt ned.

Personlig synes jeg med Simenstad at man i fjor ble litt blendet av at han skjøt drit gode frispark og cornere på våren - og at man glemte litt av selve banespillet hans. Han er en veldig god Ham-Kam spiller altså, og skal selvfølgelig starte, men selve banespillet hans synes jeg varierte en del (sammen med store deler av hele laget) på høsten som jeg siktet til.

Og jeg er veldig enig i at hvis Sørås får tillit og selvtillit vil det hjelpe masse for gutten!

Vamos camaradas

Quadrophenia
Site Admin
Has thanked: 117 times
Been thanked: 144 times

Post by Quadrophenia » Wed Feb 26, 2025 8:37 pm

LaFlame wrote:
Wed Feb 26, 2025 4:28 pm
GSP wrote:
Wed Feb 26, 2025 3:23 pm
Angående Potur/Roaldsøy tenkte jeg mer på den 6’er rollen, og at for meg er det enten Roaldsøy eller Sørås som passer best der. Jeg føler meg ikke helt trygg på at de to kan være stabile der over ett helt år.. Nå som du setter opp Potur i konkurranse med Johnsgård er han jo indreløper, og der mener jeg og at han er best. Og selvfølgelig kan han styre midtbanen fra en 8’er rolle! :) og enig at det er frekvens på gutta, men for meg ble det en del løping i fjor som burdet ledet til mer gunstige situasjoner for Kamma mtp innsats og vilje som ble lagt ned.

Personlig synes jeg med Simenstad at man i fjor ble litt blendet av at han skjøt drit gode frispark og cornere på våren - og at man glemte litt av selve banespillet hans. Han er en veldig god Ham-Kam spiller altså, og skal selvfølgelig starte, men selve banespillet hans synes jeg varierte en del (sammen med store deler av hele laget) på høsten som jeg siktet til.

Og jeg er veldig enig i at hvis Sørås får tillit og selvtillit vil det hjelpe masse for gutten!
Enig i at Roaldsøy trolig er backupspilleren der nå. Potur tror jeg mangler for mye defensivt da den rollen ofte ligger ganske lavt hos oss. Men det kan hende det skjer noe der på inn-fronten. Sørås er litt for skadeutsatt til å at han skal være mannen å satse på spiller 30/30, men han har masse kvaliteter en Kammaspiller skal ha. Må bare bli enda tøffere i duellspillet, som den «græske guden» har er bygd som.

Litt uenig gjeldende Simenstad. Han var ikke vill i alle kamper i fjor, men synes han er en av de absolutt mest skapende spillerne våre. 5 mål og 8 assist totalt i fjor (3+7 i serien) og selvom han har spilt midtbane tidligere var han bare høyre vingback i Raufoss i 2023. Han tror jeg blir enda bedre i år som han har fått tid til å spille seg inn i posisjonen. Omtrent aldri skadet er han heller.

"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004

artigas
Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Post by artigas » Wed Feb 26, 2025 9:32 pm

Om Potur ser lovende ut, så kan man jo vurdere å fortsette Moss-importen med å se på Blerton Isufi. Han har virkelig tatt store steg og har ferdigheter /nærteknikk som kan komplementere det Kamma-stallen har forøvrig. 19 år.

LaFlame

Post by LaFlame » Wed Feb 26, 2025 10:59 pm

Quadrophenia wrote:
Wed Feb 26, 2025 8:37 pm

Litt uenig gjeldende Simenstad. Han var ikke vill i alle kamper i fjor, men synes han er en av de absolutt mest skapende spillerne våre. 5 mål og 8 assist totalt i fjor (3+7 i serien) og selvom han har spilt midtbane tidligere var han bare høyre vingback i Raufoss i 2023. Han tror jeg blir enda bedre i år som han har fått tid til å spille seg inn i posisjonen. Omtrent aldri skadet er han heller.
På et Ham-Kam lag som skapte desidert minst sjanser, hadde minst ballinnhav og nest minst vellykkede pasninger, hvor i tillegg 16 av 34 mål i serien (47%) kom på dødball, frispark, straffer eller selvmål og 18 mål var i åpent spill (53%) (FotMob) skulle det ikke så mye til å være skapende på Kamma i fjor.

Dødballfoten hans er gull verdt, og han er ofte villig til å skyte. 2 av 3 mål han skårte i serien er på frispark, og mål er mål. Ser at Transfermarkt opererer med 7 assist, men FotMob har han på 4 for sesongen. Hva som skyldes forskjellen, om det er cornere eller hva enn vet jeg ikke, men 7 målpoeng eller 10 målpoeng totalt gjør han uansett til poengkonge - og det sier sitt om hvor sjanseskapende vi var i serien i fjor.

Jeg er enig i at Simenstad var av de mer sjanseskapende gjennom både dødballer og åpent spill, og tallene backer det. Men jeg synes personlig at han falt i nivå med laget på høsten, og ble springende mye i mellom i åpent spill. Og ofte fordi han er med offensivt og vi aldri skårte på sjansene, ble det rom på midten etter han som spesielt Sørås, Kurto og Snorre ikke klarte å dekke opp for som gjorde at vi ofte fikk kontra i mot på hans side. Han var bra med Vidar på høyrebacken, og i starten med Ofkir, gjennom senvår/sommer og fram til og med Lillestrøm. Dynamikken på høyresiden endret seg en del egt når Vidar ble skada for både han og Ofkir, for det gikk tråere med Snorre på høyresiden, som heller ikke hadde en så god høst..

At han tar steg i år er jeg sikker på selv, og at han har spisser som forhåpentligvis klarer å skåre på innlegga hans i år krysser jeg virkelig fingra for. Han er veldig viktig, og publikum er alltid forhåpningsfulle når han står klar fra 20/25/30m på frispark - og det skal man ikke undervurdere verdien av. Hvis han i tillegg får en hel sesong med Vidar, Sørås tar steg bak han og Potur/Johnsgård jobber og sliter med han, blir det bra!

Det blir i alle fall bedre enn i fjor, det skal ikke så mye til!

Vamos camaradas

Bændit13
Been thanked: 2 times

Post by Bændit13 » Tue Mar 04, 2025 5:41 pm

Bra vi rakk å rekruttere ca ferdig før Ståle disset Rekdal, for nå er nok en spiller vi kikket på ankommet Ålesund:
https://www.aafk.no/nyheter/ny-spiss-klar-for-aalesund

ZuperEngR
Has thanked: 28 times
Been thanked: 7 times

Post by ZuperEngR » Thu Mar 06, 2025 10:13 pm

Emil Øverby, fjorårets toppscorer for HamKam 2, signerte for en snau måned siden en to-årskontrakt med Hønefoss. Sønn av Thomas, som også spilte i begge klubbene.

Synd, skulle gjerne sett at han signerte proffkontrakt med HamKam i stedet. Men PostNord er sikkert et riktig nivå for 18-åringen, som scoret 17 mål på 17 kamper før han gikk målløs av banen i hans fire siste kamper og ikke spilte de fem siste, uten at jeg helt fikk med meg hvorfor. Blir spennende å følge han i PostNord!

Post Reply