Det hopper og spretter hvert eneste år. Hadde vært mye enklere om man gjorde en jobb i forkant på hvordan man ønsker å drifte en klubb, hvordan man ønsker å spille, hvilke spillere man ønsker å tiltrekke seg, målsetninger for sportslige resultater, en plan for når målene skal nås, og ikke minst en trener som er med på denne planen! De trenerne vi har hatt de siste åra har jo vist hele spennet i fotballfilosofi. Det var kanskje litt luftslott over det Haakonsen og Ståle holdt på med tidlig på 2000-tallet, men det var i alle fall et forsøk på å bygge noe. Etter det synes jeg det har vært enormt mye kål. På trenersiden har vi hatt inne Grodås, Erlandsen, Skogen, Sørensen, Haagenrud, Twiddy, Bergersen, Knappen, Helstrup, Rekdal og sikkert noen jeg har glemt. Hvordan skal man bygge noen identitet i et slikt trenerkaos?artigas wrote: ↑Tue Nov 24, 2020 11:04 amIkke noe hadde vært bedre enn om Rekdal og Olsen fortsatte. Det er kanskje uansett eksterne midler som finansierer Rekdal? Jeg håper likevel at dersom Reka forsvinner, så blir det ikke et nytt "ambisiøst prosjekt" a la Helstrup som tar laang tid å implementere og som kanskje ikke funker i Ham-Kam. Rekdal er selvsagt topp fordi han er så god, men det handler jo også om at han prioriterer det som alltid er en suksess i Kamma: at de jobber og løper riktig og som et lag defensivt, og spiller effektivt i lengderetning, pluss trøkk og engasjement. Sånn sett fortsetter han linja fra Solbakken og Knappen. Tenker at det er litt sjela til laget.
Jeg la merke til hvor mye M. Solbakken og Bolkan skrøt Knappens engasjement opp i skyene i stolthet og ære-podden, selv om det var Helstrup som trente dem da. Jeg synes Olsen har vært helt topp i år, men håper virkelig ikke at han skal sette i gang med en ny "prosjekt helstrup"-aktig plan om det skal hentes trener. Da tror jeg det kan gå dårlig, som det gjerne gjør når det skal "spilles fint" i Ham-kam.
Jeg er veldig tilhenger av å hele tiden jakte på å bli bedre, men samtidig synes jeg også man av og til må stikke fingern i jorda og erkjenne hvor man er og hva som er bra nok til å bygge videre på. Der feila man (etter mitt syn) når man avsluttet Knappens trenerkarriere. Det er snøen som falt i forfjor, så det er egentlig ingen grunn til å rippe opp i det, men det viser deler av poenget mitt. Vi tror vi er noe annet enn vi faktisk er. HamKam pr 2020 er en middels OBOS-klubb med en god høstsesong. Det er noe å bygge videre på, men opprykk neste år er i utgangspunktet en for våt drøm. Klubben er strengt tatt ikke klar for det verken sportslig eller administrativt. Skulle det bli opprykk neste år, så er det selvsagt tipptopp, men håper for all del ikke man nå lager noen elleville vyer for neste sesong som alt måles opp mot. Da går vi en ny kaossesong i møte er min spådom.