Vinduet er stengt, og det har vært litt fokus på hvor mange spillere vi har på utgående kontrakt.
Satt meg ned og gikk igjennom alle, for å konkludere hvilke vi vil ha med videre. Har igrunn tatt utgangspunkt i at vi spiller Eliteserie 2023 i vurderingene, men de fleste av dem gjelder dersom vi skulle rykke ned også. Kommenter gjerne dersom noen er uenig i mine vurderinger. Har ikke inkludert de tre nye vi har henta i vinduet som også er på utgående kontrakt, da vi åpenbart må se an nivået deres.
Hasan Kurucay - her vil man åpenbart forlenge, så det er litt opp til Hasan her. Tipper han går til Tyrkia etter sesongen.
Emil Sildnes - lite hadde vært triveligere enn om Silda hadde fått det til i Eliteserien, men han holder dessverre ikke mål. Regner med han er ferdig, men kommer vel litt an på lønna og om han erkjenner at han blir backup. Kan være en ålreit spiller for klubber på nedre halvdel i obos.
Kristian Lønstad Onsrud - synes LO har tatt seg opp utover sesongen, og har levert ålreit når han har fått muligheten. Jeg håper det forlenges.
Lars Jendal - grei reservekeeper, så hvis han selv er tilfreds med sin rolle i klubben idag så må han gjerne forlenge.
Jonas Enkerud - har tatt nivået på en bedre måte enn jeg trodde. Ønsker at han skal forlenge, fin spiller å ha i troppen.
Aleksander Melgalvis - regner med det forlenges her dersom Melga selv ønsker å ta en sesong til.
Morten Bjørlo - har ikke fått vist seg fram noe særlig pga skaden. Tipper at det ikke er flust av tilbud for ham i Eliteserien, og jeg ønsker å beholde ham. Forleng!
Fernan Faerron - et lite wildcard dette her. Virka fullstendig ute i kulda, men har spilt seg greit opp, og fikk forlenga lånet ut sesongen. Tipper han er ferdig i klubben, med mindre han blomstrer kraftig i høst.
Amin Nouri - man veit litt hva man får i Nouri, og han passer godt som vingback i trebackslinje. Håper det forlenges, men tipper han selv vil sjekke ut andre muligheter.
Yuriy Yakovenko - fra å være fullstendig ute i kulda etter krangel med ledelse i kaosklubben Esbjerg, til å ha familie i hjemlandet som måtte flykte fra krig omtrent samtidig som han signerte for oss. Det har nok ikke vært et lett år for Yakovenko, og selv om jeg tror han har nivået inne, så har han dessverre vært altfor langt unna å vise det hos oss. Med nye angrepsspillere inn på deadline day så virker veien inn på førstelaget lang. Ferdig i klubben etter sesongen.
Pål Alexander Kirkevold - dette skulle være sesongen Kirka beviste for alle at han ikke var en one season wonder på toppnivå, men det har ikke helt fungert. Viser kvaliteter i andre deler av spillet, og har i korte perioder briljert, men det blir for sjeldent og det blir for få mål. Tipper han er ferdig, med mindre man kommer til enighet om å forlenge kontrakten med atskillig lavere lønn.
Eduards Daskevics - så fullstendig sjanseløs ut i treningskampene i vinter, men har tatt seg opp noe når han har fått sjansen på midten. Jeg er ikke overbevist om at han er god nok, og all den tid han tar opp en plass på utlendingskvota så tipper jeg nr 73 blir veid og funnet for lett for ny kontrakt.
Jibril Antala Abubakar - hehe, hva skal man si her? Nærmest blitt en kultspiller med egen sang og alt. Meget rar signering, fikk vel noen minutter borte mot Bryne i fjor, uten å overbevise noen. Av det jeg så av ham på andrelaget så holdt han heller ikke 4. Divisjonsnivå. Trener ikke med laget, har ikke draktnummer, og det ryktes at han er tilbake i Danmark. Ifølge transfermarkt er han klubbløs, men vi betaler vel lønna hans ut året.